nieuws

Roosendaal wil graag begrepen worden

bouwbreed

Samen met Bergen op Zoom telt de gemeente Roosendaal bijna 140.000 inwoners. Het landelijk gebied tussen de twee Brabantse gemeenten is door beide gemeentebesturen in een speciale StructuurvisiePlus alvast globaal ingericht tot 2030. “We zijn als stad totaal verschillend van karakter, maar vullen elkaar op een aantal belangrijke punten erg goed aan. Dat willen we in de nabije toekomst graag benutten.”

Wethouder J. Hoogendoorn van Ruimtelijke Ordening ziet een vergevorderde samenwerking met Bergen op Zoom helemaal zitten. “We vormen samen een belangrijke spil in de verbinding tussen Rotterdam en Antwerpen. Daar liggen mogelijkheden die we apart niet kunnen benutten. Daarom vinden we het ook zo belangrijk dat minister Pronk die waarde ook gaat inzien.”

In de Vijfde nota is het gebied waar Roosendaal en Bergen op Zoom liggen nu nog een witte vlek. “Als het aan ons ligt, zal dat zeker veranderen. Om op een goede manier met elkaar samen te kunnen werken, zullen we erkend moeten worden in de Vijfde nota. Inmiddels hebben we hier met minister Pronk over gesproken. Hij staat positief tegenover onze standpunten. Ik heb het idee dat hij onze argumenten wil overwegen. Het is in ieder geval van groot belang voor de toekomst van Roosendaal”, aldus Hoogendoorn.

Maar erkenning in de Vijfde nota is niet het enige waar Roosendaal de regering voor nodig heeft. “Wat uitbreidingslocaties in onze gemeente betreft is de koek op. We zullen het vanaf volgend jaar met inbreidings- en herstructureringsprojecten moeten doen. Het spoorgebied en daaraan gekoppeld het oude kade-havengebied is dé plek waar we nog volop kunnen ontwikkelen en kunnen bouwen aan de toekomst van Roosendaal. Het huidige emplacement en de directe omgeving van het spoor tot aan het oude havengebied – in totaal ruim 80 hectare – leent zich uitstekend voor woningbouw, nieuwe kantoren en openbare functies. Elders is simpelweg geen ruimte meer. Het emplacement ligt als een ruimtelijke blokkade in onze binnenstad. Een verbinding met het eigenlijke centrum is nu nog onmogelijk. Dat alles kan pas worden ontwikkeld zodra er meer duidelijkheid is over de toekomst omtrent Goederenlijn 11, die dwars door Roosendaal gaat lopen. Daarom hebben we van minister Netelenbos de kans gekregen een masterplan voor het spoorgebied te ontwikkelen. Deze maand zal zij deze zaak opnieuw bekijken. Als we met goede plannen komen, zullen deze hopelijk worden meegenomen in de besluitvorming. Dan kunnen we eindelijk aan de slag met ons centrum en Roosendaal weer wat meer op de kaart zetten.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels