nieuws

Imtech zucht onder specialistentekort

bouwbreed

Het tekort aan technisch personeel hindert de ambitieuze groeidoelstellingen van technisch dienstverlener Imtech, Internatio-Müller’s enig overgebleven divisie. Dit zei topman H. Scheffer gisteren tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers.

“Het tekort aan technisch personeel kost ons gewoon geld”, bekende de bestuursvoorzitter van Internatio-Müller. In Nederland alleen al heeft Imtech zeker zevenhonderd vacatures openstaan. “Vooral voor onze ict-activiteiten is het moeilijk hoogwaardig personeel te vinden”, liet mede-bestuurder R. van der Bruggen weten. “Daardoor kunnen we niet doen wat we willen. Overigens hebben we daar nu al een paar jaar last van.”

In welke mate het tekort aan specialisten Imtech precies parten speelt, konden Van der Bruggen en Scheffer niet exact aangeven. “Maar neem van ons aan dat het een groot probleem is. Het is een belemmering voor de groei van het bedrijf”, aldus Scheffer.

Internatio-Müller wil met Imtech de Europese top halen. Alle andere bedrijfsonderdelen van het voormalige conglomeraat, waaronder laatstelijk de chemische distributie, zijn inmiddels verkocht. Dat heeft grote gevolgen gehad voor de omzet van het concern. Die slonk in het eerste halfjaar van 2001 met 37 procent tot 725 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat daalde met 6 procent tot 46,8 miljoen euro.

“Hoewel resultaat en omzet door desinvesteringen zijn afgenomen, laat Imtech als kernactiviteit een gezonde autonome groei zien”, aldus Scheffer.De omzet steeg met 4 procent tot 495 miljoen euro. De winst, voor afschrijving en rente, groeide met 10 procent naar 29,9 miljoen euro. “En voor het eerst in onze geschiedenis is de orderportefeuille boven de 2 miljard euro uitgekomen. We hebben voor ruim een jaar werk in de knip.”

Om Imtech te versterken, werd inmiddels voor 140 miljoen euro aan nieuwe bedrijven gekocht, waaronder Datelnet, Rheinelektra Technik, Mountside en Novocalor. Nieuwe acquisities staan voor de deur. Scheffer: “We hebben nog voldoende financiële ruimte als gevolg van de verkopen. En die ruimte gaan we gebruiken ook.” Het vizier staat vooral gericht op Spanje, Duitsland en Engeland. In Nederland en België is Imtech al sterk genoeg.

Aan het eind van 2003 moet de omzet van Imtech zijn verdubbeld, luidt het streven. “Of we daar als bestuurders ons lot aan verbinden?”, vroeg Scheffer zich, met een duidelijke knipoog naar de HBG-top, hardop af. “Laat ik het zo zeggen: wij halen die omzetverdubbeling gewoon.”

De keuze voor Imtech betekent dat de naam Internatio-Müller na 31 jaar gaat verdwijnen, zo liet Van der Bruggen eerder in deze krant weten. Scheffer bevestigde gisteren dat een naamsverandering aanstaande is. Of Imtech de nieuwe bedrijfsnaam zal zijn, wilde hij niet zeggen. Zijn glimlach zei evenwel genoeg. “Binnen enkele maanden komt daar meer duidelijkheid over”, aldus de bestuursvoorzitter.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels