nieuws

Duwvaartsluis krijgt nieuwe installaties

bouwbreed

De Prinses Irenesluis bij Wijk bij Duurstede wordt gerenoveerd. De werkzaamheden aan de dertig jaar oude sluis gaan half oktober van start en zullen twintig weken duren. Volgens vervangend projectleider H. Vogels van Rijkswaterstaat bedragen de kosten zo’n tien miljoen gulden.

De sluis in het Amsterdam-Rijnkanaal past in de categorie ‘middelgroot’. “Er zijn twee sluizen. De gewone van 18 meter breed – wij noemen die de oude sluis – en de duwvaartsluis van 24 meter breed.” De laatste wordt aangepakt.

“De sluis wordt op elektrisch gebied helemaal opgeknapt”, zegt Vogels. Tijdens het werk kunnen de duwvaartbakken gebruik maken van de oude sluis. Vogels: “Dit kan voor vertragingen zorgen als de combinatie te breed is. Dan moeten de bakken worden ontkoppeld. Maar ik denk dat het wel zal meevallen met de vertragingen.”

Techniek

Volgens de vervangend projectleider is de renovatie nodig omdat alle kabels en de aandrijving van de sluisdeuren nog niet eerder zijn vervangen. “Het is de eerste keer dat de duwvaartsluis zo’n groot onderhoud op elektronisch gebied krijgt. Alles is dertig jaar oud en dus is het gewoon tijd om het systeem te moderniseren. De aandrijving van de motoren van de sluisdeuren gaat nu nog met gelijkspanning, maar dit wordt een driefasenfrequentiesysteem. Dat is niet alleen moderner, maar er zijn ook geen onderdelen meer om het huidige systeem op te knappen. De techniek is achterhaald. Het nieuwe systeem is ook beter voor het milieu omdat er minder energie wordt gebruikt.”

Test

Het vervangen van alle kabels is een grote klus. De besturingskasten moeten worden vervangen, de traditionele lessenaars waar de sluismeesters achter werken verdwijnen. De scheepvaartseinen worden voorzien van led-verlichting in plaats van gloeilampen; dit zijn energiezuinige lichtbronnen. “En alle bijkomende installaties worden vernieuwd”, aldus Vogels. “Als al het werk erop zit, wordt het nieuwe systeem vier weken uitvoerig getest. Pas daarna nemen we de duwvaartsluis weer in gebruik.”

Drie jaar geleden werd de oude sluis al gerenoveerd. Toch worden de bedieningspanelen in het centrale bedieningsgebouw van béide sluizen ook vervangen. De sluismeesters stappen over op een nieuw systeem. De deuren worden straks bediend met de muis, nu gebeurt dat nog met knoppen. Volgens Vogels wordt de bediening zo makkelijker. “Straks kunnen op één lessenaar allebei de sluizen worden bediend. Dat betekent dat als het rustiger is, zoals ’s avonds en ’s nachts, er nog maar één personeelslid nodig is.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels