nieuws

Draadzaag kort achttien pijlers in

bouwbreed

Voordat de toekomstige sneltram van het Centraal Station in Amsterdam naar IJburg zal rijden, is nog letterlijk een aantal hobbels te nemen. Zo blijkt brug 485 bij de Oosterdokskade te hoog. Daarom kort H. Janssen uit Urmond met een nieuw soort draadzaag achttien pijlers in, met een totaal oppervlak van ruim vijftig vierkante meter. Het werk zal naar verwachting een week duren.

De helling van brug 485, schuin achter het Centraal Station, blijkt te stijl voor de toekomstige sneltram die de woonwijk in aanbouw IJburg verbindt met het centrum van Amsterdam. De ruimte onder de brug was weliswaar bedoeld als parkeerruimte, maar dat verklaarde de helling nog niet. Maar dat hij te hoog was voor de sneltram was duidelijk.

Elektromotor

Het verlagen van een deel van het brugdek tot aan het beweegbare gedeelte van de brug was daarom onderdeel van de gehele herinrichting van het kunstwerk. Voor het inkorten van de pijlers is gekozen voor een techniek die nog niet zoveel in Nederland wordt toegepast. R. Schins van Schintech uit Noorbeek is importeur en leverancier van het nieuwe type elektro-pneumatische zaagmachine van het Braxx-systeem.

Schins: “De basis bestaat uit een controle- en bedieningsunit en een hoogfrequente elektromotor. Hierop zijn verschillende onderdelen als wand- en vloerzagen en boorstatieven te monteren. En bij de brug passen we de electro-pneumatische draadzaag toe.”

Aanvankelijk was men van plan om de pijlers op de traditionele manier in te korten door ze in te slijpen en hydraulisch te slopen. Maar omdat het achttien pijlers betreft met een totaal oppervlak van meer dan vijftig vierkante meter gewapend beton, was de verwachting dat de ‘inkorttijd’ van een week niet haalbaar zou zijn. Daarnaast zou het lawaai van hydraulisch slopen problemen opleveren in de directe omgeving. De geluidsbelasting van de elektro-pneumatische zaag bedraagt daarentegen bij vol vermogen ‘slechts’ 75 decibel.

Rendabeler

Schins: “Bovendien is ons systeem veel rendabeler. Bij 63 ampère levert de motor 30 kW. Dat resulteert in 96 procent rendement aan de as van de motor. Een hydraulisch systeem heeft al gauw eenderde verlies. Daarnaast geeft een hydraulisch systeem altijd olieverlies.”

De draadzaag loopt via geleiderollen om de pijler. Pneumatische cilinders houden de draadzaag strak. De bedieningsunit staat op een veilige afstand van anderhalf keer de losse lengte van de draadzaag, voor het geval de zaag breekt.

Variabel

Voorzichtig start een werknemer van Janssen de zaag. Na een aantal omwentelingen wordt de snelheid opgevoerd. Schins: “De machine heeft een variabel toerental van nul tot dertig meter per seconde. Gemiddeld draaien we hier 25 meter per seconde. Bij dat gemiddelde zagen we twee vierkante meter beton per uur.”

De diamantzagen zijn in drie sterktes leverbaar. Voor dit werk koos Schins een zaag geschikt voor het zwaarste werk, maar dat bleek misschien niet de beste keuze.

“We zijn uitgegaan van een zware wapening en harde beton, maar het beton blijkt toch wat zachter door toevoeging van fijn zand. Vanaf morgen gaan we daarom verder met een ‘standaard’ draadzaag.”

De zagen zijn variabel in lengte. Voor dit werk gebruikt Janssen een draadzaag van vijftien meter. Schins: “Bij normaal gebruik gaat een draadzaag per meter lengte, twee vierkante meter mee afhankelijk van de wapening en de toeslag in het beton.”

De tolerantie over het hele vlak is slechts twee centimeter. Helemaal horizontaal zagen blijkt niet mogelijk. Schins: “Wanneer de zaag bij een wapeningsstaaf komt, heeft hij de neiging vanwege de weerstand iets omhoog te gaan. Maar als hij er doorheen is, zaagt hij weer in het vlak.”

Geleiderollen

Bij aanvang zorgen drie geleiderollen dat de zaag op zijn plaats blijft. Als een van de hoeken is ingezaagd, loopt de draadzaag nog over twee rollen tot het hele vlak is doorgezaagd. Om te voorkomen dat het afgezaagde deel de zaag afklemt, worden stalen strips in de zaagsnede geslagen.

Het brugdek ligt voor een korte periode op de tijdelijke stalen pijlers die op de bestaande fundering rusten. Om de sterke zeeg uit de brug te halen, verschilt de hoogte van het weg te zagen gedeelte per stel pijlers van tien centimeter tot 1,5 meter over een totale lengte van 95 meter.

Na het wegbreken van overtollige stukken komen stekeinden in de bestaande ingekort pijlers. Uiteindelijk zullen prefab betonnen kopstukken het brugdek dragen.

Projectgegevens

Hoofdaannemer Ballast Nedam

Onderaannemer Hans Janssen betonboor, zaag- en kapwerk, Urmond

Importeur en leverancier draadzaag Schintech diamant gereedschappen, Noorbeek

Fabrikant van het Braxx systeem Eurodima, Salzburg

Het zaagwerk bij brug 485 betreft:

Zes pijlers van 2,3 bij 1,5 meter

Twaalf pijlers van 1,5 bij 1,5 meter

Twee nokken van 0,3 bij 2,3 meter

Vier nokken van 0,3 bij 1,5 meter

Verwachte duur van het werk vijf dagen

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels