nieuws

Burgemeester verliest strijd om Londense Underground

bouwbreed

Burgemeester Livingstone heeft een rechtszaak tegen de Britse regering over de toekomst van de London Underground verloren. Het Hooggerechtshof vindt dat de regering het laatste woord heeft over de toekomst van de metro. Dit betekent dat de ppp’s doorgaan en dat de regering nu verder kan met het zoeken van consortia van aannemers, technische bedrijven en financieringspecialisten.

De Britse regering wil de infrastructuur van de Londense metro, waarin tientallen miljarden guldens moeten worden geïnvesteerd, afsplitsen van de ‘operator’ London Underground. Die infrastructuur wordt daarna in combinaties van lijnen uitbesteed aan verschillende consortia. Zij krijgen een contract voor dertig jaar voor vernieuwing en onderhoud van de rails, seinen en andere techniek en voor een grondige modernisering van alle ruim honderd stations.

Livingstone is het daar echter niet mee eens. Hij vindt dat de opsplitsing de veiligheid van ‘zijn’ metro in gevaar brengt en wil alles in één hand houden. De burgemeester stapte zelfs naar de rechter en vroeg hem de regeringsplannen te verbieden omdat hij anders zelf niet voor de veiligheid in kan staan. De rechter gaf hem echter ongelijk.

Consortia

De regering heeft voor twee combinaties van lijnen consortia geselecteerd. Metronet met aannemer Balfort Beatty en Adtranz gaat de Bakerloo-, Central- en Victoria-lijn doen, Tube Lines met Jarvis, Amey en Bechtel de Jubilee-, Northern- en Piccadilly-lijn. Metronet zal de eerste zeven jaar ruim 1,5 miljard pond investeren en wil in 2008 40 procent van alle rails en andere techniek hebben vernieuwd, Tube Lines heeft investeringsplannen voor 1,25 miljard pond. Beide bedrijven hebben juist een gedetailleerde lijst gepubliceerd, omdat ze er van werden beschuldigd eigenlijk alleen in de lucratieve stations geïnteresseerd te zijn.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels