nieuws

Bekleden van gevel met nieuw systeem spaart manuren

bouwbreed

Het gevelsysteem van Repon beperkt de maatvoering en uitlijning voor vlakke gevelplaten tot één arbeidsgang. Vergeleken met de twee of meer maatvoeringscontroles van de traditionele methodes ontstaat zo een aanmerkelijke kostenbesparing op manuren. Het Bossche bedrijf integreerde kozijnen, achterconstructie en gevelplaten tot één systeem. Dat is recent toegepast op het 9600 vierkante meter grote kantorencomplex De Bisschop in Eindhoven.

Hoe meer handelingen, hoe groter de kans op afwijkingen, weet architect ir. H. Pans van het Eindhovense Archicom. Dit ingenieursbureau ontwikkelde de detaillering van de ‘Bisschop-kozijen’ op basis van de toekomstige eisen die het Nationaal Milieu Beleidsplan stelt aan industrieel, flexibel en demontabel bouwen. Maatafwijkingen ontstaan bijvoorbeeld bij het stellen van de prefab-delen, bij de maatvoering van de (stel)kozijnen en bij het bekleden van de gevel. In het nieuwe systeem vervalt het stellen en plaatsen van stelkozijnen.

Het kozijn wordt rechtstreeks op het betonnen binnenspouwblad gemonteerd. En aan het kozijn wordt de gevelplaat gehangen. De panelen staan op aluminium profielen die aan de flens van de kozijnen zitten. Deze constructie voorkomt de overdracht van koude naar het binnenspouwblad. De verankering van de geveltegel zit aan de verlengde flens van het aluminium raamkozijn. Dit geldt eveneens voor de profielen die de kozijnen onderling verbinden. De thermisch ontkoppelde kozijnen voorkomen dat de montage-ankers koudebruggen vormen. De isolatoren van het kozijn worden door de gevelplaat tot 20 procent van het toegestane maximum belast.

Maatvastheid

De maatvastheid van prefab-elementen neemt af naarmate de fabriek een matrijs langer gebruikt. Op de bouwplaats staat het eerste element meestal pas, maar de tweede valt al wat uit het lood; net als de raamopeningen. En zo ontstaan volgens projectleider O. Schreuders van Repon Gevelsystemen aanmerkelijke problemen bij het bekleden van de gevel. Voor de gevel van De Bisschop is met behulp van een computerprogramma de plaats van de kozijnen bepaald. Die zijn met behulp van de theodoliet op één verticale lijn gebracht. Op vergelijkbare wijze is de horizontale positie van de kozijnen bepaald. De vlucht is met een laser op het verticale vlak vastgesteld. Dit soort werk kan het beste worden uitbesteed aan een maatvoerdersbedrijf dat alle metingen verricht.

De gevelplaten meten 90 centimeter in het vierkant en wegen per vierkante meter 58 kilo. Ze kunnen in onafhankelijke volgorde aan een eigen rail worden gehangen. De voegen zijn nastelbaar zodat toleranties in de ruwbouw beter zijn op te vangen. De details zijn aangepast aan eventueel schotelen, krimpen en zetten. Het verankeringsysteem laat het gebruik van dunnere platen toe. Bij een afmeting van 90 centimeter vierkant volstaat een dikte van bijvoorbeeld 20 in plaats van 30 millimeter. De besparing aan gewicht en materiaal loopt zo op tot zo’n 30 procent. Het systeem kan ook met minder bevestigingsmiddelen toe.

Elke tegel hangt met vier beugels aan de rail. Elke beugel zit op de tegel gelijmd. De dikte van de lijmlaag hangt af van de plaatdikte. In elke beugel zit nog een roestvast stalen borgpen gelijmd. Zou de lijm op een gegeven moment de hechtkracht verliezen dan voorkomt de pen dat de plaat naar beneden valt. De pennen houden tevens het oppervlak van de panelen egaal. De pengaten zitten vanaf de voorkant gemeten telkens op dezelfde afstand.

De tegelzetter plaatst het paneel door de bovenste beugels door sleuven in de rail te schuiven, de tegel tegen de gevel te duwen en die vervolgens te laten zakken waardoor de onderste beugels in de railgoot vallen. De beugelgaten in deze rails voeren tevens regenwater af. De profielen hebben een getand oppervlak en schuine slotgaten voor een nauwkeurige afstelling.

Kozijnen

Met hetzelfde systeem worden de kozijnen in positie gebracht. In omgekeerde volgorde zijn bijvoorbeeld gevelplaten met boorgaten voor lichtbakken gemakkelijk te wisselen. In het geval van Eindhoven wordt daarvoor op het dak een partij reserveplaten opgeslagen. Die dienen tevens als ballast voor de dakbedekking. Zo verweren ze ook mee. zodat ze op geen enkele manier afwijken van de andere platen.

Repon ontwikkelde het gevelsysteem met het adviesbureau Facade. In samenwerking met het Duitse Metallbau Nagel dat de profielen van de kozijnen liet vervaardigen bij systeemhuis Heroal. Matrijzenbouwers in Turkije realiseerden de profielen terwijl de Duitse natuursteenleverancier Neumeyer & Brigl de gevelplaten aan de nieuwe verankering aanpaste.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels