nieuws

A59 krijgt stalen wapening, oververlaging en zoab

bouwbreed

“De elf meter brede betonnen rijksweg A59 bij Terheijden vertoont zoveel scheuren dat herstel noodzakelijk is. Door de toepassing van een stalen wapening onder twee nieuwe lagen asfalt is de weg de komende vijftien jaar gegarandeerd scheurvrij. Het werk wordt in twee weekeinden uitgevoerd. De eerste fase start vannacht en duurt tot maandagochtend vijf uur”, aldus A. Baks, product manager van Intercodam en leverancier van de stalen wapening Mesh-Track.

De weg tussen Zonzeel en Terheij-den bestaat uit een 240 millimeter dikke ongewapende betonnen verharding met een slipformpaver en is over de volledige breedte in april 1987 in één keer aangelegd. Baks: “In de loop der jaren is de weg door verhoogde verkeersbelasting op verscheidene plaatsen gescheurd. De toeloop van verkeer is vooral ontstaan door de uitvoering van het HSL-project langs de A16. Als gevolg van horizontale bewegingen is dusdanige grote scheurvorming opgetreden dat de veiligheid van de weggebruikers in het gedrang is gekomen.” In opdracht van Rijkswaterstaat (RWS) is ingenieursbureau Oranjewoud ingeschakeld om advies uit te brengen. Baks: “Voor Oranjewoud bleef een aantal mogelijke oplossingen over: een asfaltwapening met Stress Absorbing Membrane Interlayer (SAMI) en dan overlagen, de betonbaan breken en recyclen en vervolgens overlagen en de toepassing van een asfaltwapening van stalen of kunststof netten en overlagen.”

Het toepassen van een dunne overlaging met SAMI is gebaseerd op het principe om horizontale bewegingen tussen de betonplaten los te koppelen van de overlaging. Deze methode is dus geschikt als de betonplaten goed ondersteund zijn. Een SAMI is volgens Baks echter niet effectief bij het opvangen van verticale bewegingen en dus niet geschikt voor de A59.

Het beton breken tot betongranulaat en overlagen met honderdtachtig millimeter asfalt, bleek te tijdrovend, te duur en zou te veel problemen geven met de verkeersafwikkeling. Om toch een verlaging van de buigstijfheid van de betonplaten te bewerkstelligen, is gekozen om het beton om de halve meter met een guillotine te breken. Dit leidt tot voldoende scheuren die de horizontale bewegingen bij de bestaande voegen beperken. De voegen worden opgevuld met een voegvulling. Als ze breder zijn dan achttien millimeter past de aannemer een krimparme sterke mortel toe. Voor het geval de voegen nog breder zijn, biedt een extra wapening uitkomst.

Baks: “Het advies voor een overlaging op deze ondergrond bestond uit drie lagen asfalt met een totale dikte van achttien centimeter. Door toepassing van een wapening kon één laag achterwege blijven. En aangezien ook kunststof grids, netten of weefsels geen verticale bewegingen op kunnen nemen, is gekozen voor het systeem Bitufor 1 met de stalen wapening Mesh-Track en een emulsie asfaltbeton”, aldus Baks.

Het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw in België en de producent van Mesh-Track, Bekaert uit Zwevegem zijn ingeschakeld om het systeem door te rekenen. Baks: “Zij beschikken over het softwarepakket Systus. Hiermee kunnen berekeningen worden uitgevoerd met of zonder wapening. Met het programma is vooraf aangetoond dat de gekozen werkwijze voldoet aan de eisen die RWS stelt en ook zeer snelle uitvoering van de werkzaamheden mogelijk is.”

Mesh-Track ziet eruit als kippengaas, maar dat vindt Baks een oneerbiedige benaming van het in dwarsrichting versterkte zeskantige vlechtwerk van staaldraad.

“Het ontwerp van de weg is gericht op een scheurvrije periode van vijftien jaar. Zelfs bij extreme verzakking van de ondergrond, zal het asfalt mogelijk zakken maar niet scheuren”, aldus Baks

Twee weekeinden

Het werk wordt naar verwachting in twee weekeinden uitgevoerd. De eerste fase start in de nacht van 17 augustus en duurt tot maandagochtend 20 augustus om 5.00 uur. De tweede fase wordt uitgevoerd in het weekend van 24 tot en met 27 augustus.

Werkwijze van de methode Bitufor

• Breken van de betonplaten met een guillotine

• Waar nodig aanbrengen van een profileer- of uitvlaklaag van ongeveer dertig millimeter

• Aanbrengen van stalen wapening; Mesh-Track type 1 en een slemlaag (EAB) op basis van gemodificeerde bitumenemulsie

• Aanbrengen van de overlaging bestaande uit zeven centimeter steenslag asfaltbeton (STAB 0/22) en vijf centimeter zeer open asfaltbeton (zoab 0/16)

Projectgegevens

Opdrachtgever Rijkswaterstaat directie Noord-Brabant

Ontwerpbureau Oranjewoud, Oosterhout

Hoofdaannemer Combinatie van G. van Hees en Zonen BV Koninklijke Wegenbouw Stevin (KWS), Dura Vermeer Groep en B.V. Schapers en Zoon

Aannemers Possehl Aannemingsbedrijf B.V., Oosterhout en Rapid Asfalt, Marum

Fabrikant Mesh-Track Bekaert, Zwevegem (B)

Levering Mesh-Track Intercodam Bouwstoffen BV, Amsterdam

Totaal te renoveren oppervlak 120.000 vierkante meter

Aanneemsom 2.760.000 gulden

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels