nieuws

Vier handen plakken elfduizend schelpen

bouwbreed

De steiger stond vrijdag voorlopig voor het laatst in de schelpenkoepel op het ’s Gravenhof in Zuthpen. De restauratie van het zeventiende eeuwse pand is zo goed als voltooid. Twee medewerkers van bouwbedrijf Hulshof uit Vorden plakten de afgelopen maanden bijna elfduizend schelpen aan de wanden van de koepel. Na de bouwvak resten nog een paar kleine werkzaamheden.

“Het is een hele bijzondere opdracht waar lang niet elk restauratiebedrijf mee te maken krijgt”, aldus G. Nossent van Hulshof. De aannemer was al bekend met het werken met schelpen. Zeven jaar geleden restaureerden medewerkers van het bedrijf de schelpengrotten bij kasteel Rosendaal. “Daar hebben we veel van geleerd. In de winter vroren de schelpen er soms af. Daar hebben we een oplossing voor gevonden. De mortel die wij gebruiken om de schelpen aan te brengen, hebben we zelf samengesteld. Je moet rekening houden met de buitentemperatuur, de vochtigheid en met de vrieskou”, legt Nossent uit.

Douane

Voordat Hulshof de opdracht van de gemeente Zuthpen aanvaardde, zocht Nossent contact met directeur P. Sloof van het Zeemuseum in Scheveningen. “Zij heeft ons de schelpen geleverd. Met haar contacten heeft ze door de douane in beslag genomen schelpen, zoals kokkels, wulken en mosselen uit Nederland, België en Frankrijk voor de restauratie op de kop getikt. Toen dat was geregeld, konden we aan de slag.”

Allereerst moesten er aan de buitenkant van het pand nog enige herstelwerkzaamheden worden verricht. De ringlijst van de koepel was slecht en de looien dakbedekking was lek. “We hebben delen van het dakbeschot vernieuwd. Ook is er ventilatie aangebracht door middel van pijpjes. Gedaan voor behoud van de constructie van het dak”, legt Nossent uit.

Na die werkzaamheden konden uitvoerenden G. Pelgrum en J. Lijftogt aan de slag met het herstel van de binnenkant van de eeuwenoude koepel. Grote delen waren beschadigd en veel van het houtwerk was verrot. De twee plaatsten nieuwe tengels, smeerden er een dikke grijze verf overheen en hebben het daarna bezand. Daarop zijn de nieuwe schelpen geplakt. Op een stuk van de rand van de koepel was geen schelp meer te zien. Aan de hand van oude foto’s is geprobeerd zo goed mogelijk alles in te vullen. Hiervoor gebruikten ze 37 verschillende schelpensoorten. “We stonden op de steiger met die verzameling doosjes met schelpen en hadden meer lijm aan onze vingers dan aan de schelpen”,vertelt Lijftogt.

Zeezout

De schelpen die nog in tact waren ondergingen eerst een schoonmaakbeurt. “Omdat het allemaal zoutwaterschelpen zijn, hebben we zakjes zeezout gekocht en die met water gemengd. Met een kwastje zijn alle schelpen voorzichtig schoongemaakt. Sommige hebben een dunne wand en zijn dus extra kwetsbaar.”

Maar liefst drie maanden zijn Pelgrum en Lijftogt met het werk bezig geweest. Hoewel hij het werk met veel plezier heeft gedaan, benadrukt Lijftogt dat er veel geduld voor nodig is. “Elke schelp is verschillend van grootte en het moet wel bij elkaar passen. Dan moet je goed zoeken naar die ene schelp die erbij past.” Zijn collega voegt er nog aan toe dat het net een grote puzzel is die ze samen hebben gemaakt. “Het leuke van ons werk is, iedereen het mooi vindt”, aldus Pelgrum.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels