nieuws

Licht van koplamp past zich aan verkeerssituatie aan

bouwbreed

Het Amerikaanse Gentex uit Zeeland, Michigan, zegt de oplossing te hebben gevonden voor verblindende koplampen. Die komt in de vorm van de ‘SmartBeam’, een zelfsturend systeem dat de lichtintensiteit van de lampen automatisch aan het verkeer op de weg aanpast. Daarmee zou ook het zicht van de bestuurder op de weg verbeteren.

Gentex integreert het SmartBeam-systeem in diens automatisch dimmende achteruitkijkspiegel. Het bestaat uit een camera of een specifiek ontworpen CMOS beeldsensor, die als het menselijke oog de toestand van verkeer en verlichting meet. Een microprocessor bepaalt aan de hand van de lichtsterkte, kleur, positie en beweging van de uiteenlopende lichtbronnen de intensiteit van het koplamplicht.

Als er geen ander verkeer op de weg is, schakelt het systeem automatisch het grootlicht in. Wordt het de koplampen van tegemoetkomend verkeer gewaar of de achterlichten van voorgangers, dan zet het de schakelaar in de normale stand. Onder de gewone verkeersomstandigheden wordt het licht geleidelijk sterker en zwakker.

BMW, Hella en DaimlerChrysler werken, evenals verschillende andere fabrikanten, aan een adaptief lichtsysteem. Dat past zich aan de omstandigheden van het nachtelijke verkeer aan. Het is productiegereed, maar komt pas in praktijk wanneer de desbetreffende ECE-normen zijn aangepast. Mogelijk gebeurt dat in 2003. Het systeem verdeelt het licht van een koplamp variabel. De elektronica ‘weet’ in welke richting de chauffeur de (bedrijfs)auto stuurt en beweegt de koplampen overeenkomstig. Deze variabele sturing maakt gebruik van sensoren en microprocessors. Die kunnen ook via GPS-satellieten en elektronische wegenkaart de richting bepalen waarin de bestuurder gaat. Met dergelijke informatie weet het systeem waar de (bedrijfs)auto rijdt en verlicht onder elke omstandigheid optimaal de rijweg. Op de grote weg gebeurt dat met een sterke gebundelde lichtband; in de stad met een brede lichtkegel.

BMW ziet intussen mogelijkheden de koplampreflector aanmerkelijk te verbeteren. In het nieuwe systeem verlichten kleine en bestuurbare spiegels de weg. Een computerschakeling kan elk spiegeltje onafhankelijk bewegen. Met dit systeem kan de bestuurder permanent met grootlicht rijden; de microspiegels dekken de straal rond het blikveld van de tegenligger af. De fabrikant hoopt dit zogeheten pixellicht vanaf 2005 te kunnen aanbieden. BMW denkt ook aan een verbetering van de remlichten door die in segmenten op te delen. Hoe meer segmenten oplichten, des te sterker de bestuurder remt. Het achterop komende verkeer kan zich zo aan de situatie aanpassen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels