nieuws

Vierwielbesturing maakt bedrijfswagen wendbaar

bouwbreed

General Motors (GM) voorziet in de loop van volgend jaar pick-up trucks uit de serie Terradyne met de elektronische vierwielbesturing Quadrasteer van Delphi Automotive Systems. Volgens Delphi verkleint het systeem de draaicirkel met gemiddeld 19 procent en vergroot de stabiliteit en de beheersing bij hogere snelheden.

Vierwielbesturing is niet nieuw. Honda, Mazda en Mitsubishi pasten het systeem eerder toe om het vervolgens weer op te geven. De reden van het laatste lag in het feit dat ze de verbeterde besturing monteerden in kleinere sportieve wagens die ook zonder die voorziening al afdoende waren te manoeuvreren.

GM verwerkt de Quadrasteer daarentegen in grotere bedrijfswagens. Die gebruiken de twee voorwielen voor het sturen. De achterwielen veranderen niet van positie. Mede daardoor ondervinden bestuurders van grotere wagens nogal wat problemen om krappe bochten te passeren.

Algoritmen

Quadrasteer combineert conventionele voorwielbesturing met een elektronisch aangedreven systeem dat de achterwielen bestuurt.

De installatie telt vier onderdelen: een sensor die de positie van de voorwielen bepaalt, een bestuurbare hypoïde achteras, een actuator en een controlesysteem. Het laatste ontvangt doorlopend gegevens van het stuurwiel en de snelheidsmeter.

De elektronica stelt daaruit de hoek samen waaronder de achterwielen moeten staan. Algoritmen bepalen de opeenvolgende bewegingen. Met voorkeuzeknopen in het controlepaneel past de bestuurder het systeem aan de omstandigheden aan. Bij lagere snelheden sturen de achterwielen in de tegenovergestelde richting van de voorwielen. Bij gemiddelde snelheden blijven de achterwielen haaks op de lengteas van de wagen staan.

Bij hogere snelheden sturen de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen. In het laatste geval kan de bestuurder met minder inspanning manoeuvres uitvoeren als inhalen en wisselen van rijbaan.

Aanhanger

Deze kenmerken verbeteren ook het rijden met een aanhangwagen. Bij lage snelheden blijft de aanhangwagen beter in het spoor. Op die manier rijdt een bestuurder bijvoorbeeld gemakkelijker achteruit een smalle bouwplaats op.

Bij hogere snelheden verbetert het systeem de stabiliteit van de aanhangwagen en voorkomt dat die over de weg ‘zwabbert’. De stand van de wielen vermindert de geledingshoek tussen aanhang en wagen. Daardoor nemen ook de zijwaartse kracht die de aanhanger op de achterkant van de trekwagen uitoefent.

Verder reduceert het systeem de invloed van windstoten, passerende vrachtwagens en oneffenheden in het wegdek. Raakt de vierwielbesturing beschadigd, dan schakelt Quadrasteer automatisch om naar tweewielbesturing.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels