nieuws

Verhuurder Arcomet heeft grootse plannen

bouwbreed

Mobile Tower Cranes (MTC), producent van mobiele vouwkranen, gaat zijn leveringsprogramma verder ontwikkelen en uitbreiden, de producten zullen nadrukkelijker ‘de wereld’ in gaan. Dit zijn de plannen van de nieuwe eigenaar van MTC, de Belgische producent/verhuurder Arcomet, met het Veghelse bedrijf.

De 41-jarige tweeling Dirk en Leo Theyskens, respectievelijk financieel en commercieel directeur en mede-eigenaars van Arcomet, heeft de Veghelse mobiele-vouwkranenfabrikant MTC overgenomen van de Begemann Groep van Joep van den Nieuwenhuyzen. Het was al lang bekend, dat deze van het bedrijf afwilde.

“Voor ons was het een mooie kans”, zegt Leo Theyskens. “MTC is een goedgeleid bedrijf met een goed product. Directeur Barend Heystek heeft veel knowhow van dat product en die gaan we ten volle benutten. Het bedrijf zit in een mooi nieuw pand in Veghel met een flinke werf. Alle kansen zijn aanwezig.”

MTC, het vroegere GIS Munsters, bouwt mobiele vouwkranen uit gerenommeerde componenten: de onderwagen is van Ginaf, de kraan van Peiner, terwijl in eigen bedrijf de hydrauliek wordt gemaakt. Het laatste paradepaardje is de ABK 35-70, een drie-asser die 2 ton op de kop van de giek van 35 meter tilt.

Maar dat gaat veranderen, als het aan de broers ligt: “Arcomet is in België al dealer van Tadano Faun. Daar hebben we goede ervaringen mee en we hebben kennis van die machines. Wij maken zelf, in eigen huis, Arcomet-kranen. Die kennis hebben we ook. We willen het volgende doen: Arcomet-kranen bouwen op onderwagens van Faun met de kennis en ervaring van MTC.”

“We gaan richting gieklengte van 42 en 50 meter, we gaan het gamma uitbreiden tot pakweg 110 tonmeter-kranen. Dus we leggen ons meer toe op de assemblage en minder op zelf produceren van onderdelen. De productie kan dan van tien tot twaalf kranen per jaar omhoog en we mikken op een verdubbeling. Daarnaast beginnen we met de ontwikkeling van een snelmontagekraan op rups.”

Internationaliseren

“Verder gaan we internationaliseren. Arcomet is een zeer groot en expanderend verhuurbedrijf en we gaan de bestaande en nieuwe producten van MTC nadrukkelijk internationaal in het verhuurprogramma promoten. Dat geeft mooie kansen, omdat we zien dat de verhuurmarkt groeit ten koste van de koop.”

Het is duidelijk dat Arcomet in de startblokken staat om serieus de concurrentie aan te gaan met soortgelijke kranen van Liebherr en – in mindere mate – Spierings.

Theyskens kozen Rochester om dit nieuws bekend te maken. Daar staan op de brug-in-aanbouw voor de snelle spoorverbinding tussen Londen en de Kanaaltunnel twee Liebherr HC290’s met een gieklengte van ruim 43 meter een een masthoogte van slechts 12 meter.

De kranen zijn door Arcomets Britse partner Kier Plant verhuurd aan het Frans/Duits/Engelse bouwconsortium dat de Eurolink bouwt. Het idee voor de oplossing is afkomstig van David Janssen, engineer van Arcomet.

Jong

“Het probleem was dat een kraan met een dergelijke gieklengte en gevraagde hijscapaciteit een enorm contragewicht nodig heeft. Dat gewicht was te groot om op de brug te zetten”, verklaart Janssen. “We hebben een stalen constructie berekend, die aan het dek van de vaste brugdelen is bevestigd. Zo kan met behulp van de kranen het beweegbare deel worden gebouwd.”

Voor de broers Theyskens is het een voorbeeld van de toekomst: “Jonge mensen, die oplossingen bedenken voor moeilijke problemen waar onze klanten tegenaanlopen. We leveren niet alleen de kraan, maar de totaaloplossing. Daarom ook steken we veel energie in de opleiding van mensen. Ook willen wij zo snel mogelijk in België een eigen opleiding voor machinisten op poten zetten om zo veel mogelijk vaste, professionele machinisten op onze kranen te kunnen zetten.”

Na de koop van MTC heeft Arcomet ruim vierhonderd mensen in dienst, waarvan – inclusief MTC – ruim honderd in Nederland. De Nederlandse vestiging van Arcomet, nu nog gevestigd in het nabijgelegen Aalst, zal zo goed als zeker worden verplaatst naar het kantoor van MTC in Veghel.

Grote speler op Europese verhuurmarkt

Arcomet is de laatste vijf jaar explosief gegroeid en is thans één van de grote spelers op de Europese verhuurmarkt. Ruim 780 kranen vinden hun weg naar de Europese bouwplaatsen en zelfs is men op zoek naar een strategische partner om ook in de Verenigde Staten een flinke partij mee te blazen. De omzet verdubbelde de laatste vijf jaar tot – omgerekend – 140 miljoen gulden.

Omdat financiers gevonden moesten worden voor de snel afgeschreven investeringen van 110 miljoen in de laatste jaren, heeft onder meer de Nederlandse financieringsmaatschappij NPM Capital van de familie Fentener van Vlissingen een minderheidspakket aandelen in bezit.

Het bedrijf Arcomet, dat Houthalen in Belgisch Limburg verruilde voor een hypermoderne vestiging in het nabijgelegen Paal, begon in 1956 als producent van kleine staalconstructies voor de mijnbouw. Oprichter en vader van de tweeling, Karel Theyskens, schakelde in 1962 over naar de productie van onder meer bouwliften. De eerste bouwkraan kwam er in het jaar 1969 en in 1973 leverde de fabriek 170 stuks.

Maar toen kwam de klad in de bouw, vooral in Duitsland, dat met een afname van honderd stuks de grootste afnemer was. Tot 1979 bleef het aanmodderen, daarna ging het weer wat beter, totdat in 1983 – juist toen Dirk en Leo in de zaak waren gestapt – de Belgische bouwcrisis begon.

In 1985 begonnen Dirk en Leo met de uitkoop van de familie, eerst vader,

later de andere drie kinderen. In 1992 was die operatie voltooid.

Na hun aantreden als directeur/eigenaars wijzigden de tweelingbroers het productieproces: in plaats van alle onderdelen zelf produceren, kwam de nadruk steeds meer te liggen op assemblage. Het personeelsbestand kon in die jaren geleidelijk van 160 naar zestig worden teruggebracht zonder dure investeringen ter vervanging van het verouderde machinepark.

Tevens legde het bedrijf steeds meer de nadruk op verhuur. In 1989 begonnen de verhuuractiviteiten met twintig kranen, nu heeft Arcomet 780 kranen in het programma, niet alleen eigen producten, maar ook die van concurrenten Liebherr, Potain en andere.

Van die vloot is een derde actief in de Benelux en Arcomet is daarmee ‘een grote’ en naar eigen zeggen ‘de grootste’ in de Lage Landen. Een ander derde is actief in Duitsland en in Frankrijk een honderdtal. De rest in aan het werk in Engeland (in samenwerking met de Britse bouwgigant Kier Plant), Scandinavië, Polen, Italië, Spanje en nu ook in Portugal met het vooruitzicht van de bouw van voetbalstadions voor de EK 2004.

Econoom Dirk en talenwonder Leo (hij spreekt er zeven vloeiend) Theyskens hebben Arcomet in betrekkelijk korte tijd omgebouwd van producent naar verhuurder: “De productie vertegenwoordigt nog slechts 12 procent van de omzet. Wij zijn een verhuurder met een eigen transportafdeling en een groep hooggespecialiseerde monteurs, die in heel Europa worden ingezet en we leveren kranen met een eigen machinist. Een elke deal wordt kredietverzekerd.”

Op de beide vaste brugdelen zijn torenkranen van Arcomat met een lange giek, korte mast en zonder ballast verankerd aan het brugdek. Behalve deze twee kranen heeft Arcomet nog twee torenkranen geleverd. Over de brug gaat de snelle trein van Londen naar de Kanaaltunnel rijden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels