nieuws

Steeds minder bedrijven in verticaal transport

bouwbreed

Het aantal bedrijven dat zich met verticaal transport bezighoudt, daalt gestaag. Vorig jaar verdwenen dertien bedrijven bij de branchevereniging VVT, waarvan tien door overname. Er kwamen zes leden bij.

De 177 leden exploiteren ruim 2500 kranen. Veertig procent zijn gekentekende terreinkranen. Dat staat in het tweede jaarverslag van de VVT, die vanaf de oprichting onder leiding stond van voorzitter Peinemann. Inmiddels is het voorzitterschap overgenomen door R. de Blank.

De vereniging heeft zich het afgelopen jaar vooral druk gemaakt over een aantal technische zaken. Zo is een vergelijking opgesteld tussen het gebruik van een werkbak hangende aan een mobiele kraan en aan een hoogwerker. Uit het onderzoek blijkt dat de machinist die goed is opgeleid, groot voordeel heeft ten opzichte van een niet ervaren en niet opgeleide bedienaar van een hoogwerker. Ook is de stabiliteit van een mobiele kraan hoger – liefst 25 procent – dan van een hoogwerker.

De VVT stelt ook onderzoek in naar de mogelijkheid een black box op de mobiele kraan te installeren voor het ontwikkelen van een gericht onderhoudssysteem. Als voorbeeld kan dienen de inspectie van telescoopkabels. De fabrikant legt de levensduur vast in een tijdstermijn bij gemiddeld gebruik.

Dit betekent dat de inspectie, onafhankelijk van de gebruiksfrequentie, volgens de gestelde termijn moet plaatsvinden. In de praktijk kan dit betekenen dat de inspectie te vroeg of te laat wordt uitgevoerd. Het is met een registratiesysteem mogelijk de inspectie uit te voeren aan de hand van het aantal keren dat de mast uitgeschoven is geweest.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels