nieuws

Rotterdam wil haveningang naar Tweede Maasvlakte

bouwbreed

De Tweede Maasvlakte moet een eigen haveningang krijgen. Daardoor wordt die veel beter bereikbaar en is de aanloop van schepen veel veiliger. De milieu-effecten van een Tweede Maasvlakte met en zonder een haveningang verschillen nauwelijks. Maar het maakt de aanleg wel ruim een miljard gulden duurder.

Dat blijkt uit de officiële reactie van burgemeester en wethouders van Rotterdam op de beslissing onlangs van het Rijk om in principe de Tweede Maasvlakte aan te leggen, overigens in combinatie met de aanleg van extra natuur en beter gebruik van bestaand gebied.

De zogenoemde planologische kernbeslissing is nu de officiële inspraakrondes in. Woensdag besprak de raadscommissie haven de reactie. Rotterdam vraagt ook meer duidelijkheid over de financiering van de landaanwinning, extra natuur en betere benutting van bestaand gebied. Tot nu toe heeft het Rijk, met name minister Zalm, laten blijken een groot aandeel van het bedrijfsleven te verwachten.

Sterker

Rotterdam vindt de overheid verantwoordelijk voor aanleg van infrastructuur, dus ook een Tweede Maasvlakte. Aanleg daarvan kost minstens 7 miljard gulden. In een brief aan minister Netelenbos (verkeer) vraagt de gemeente de bereidheid tot financiering, en anders afspraken over de procedure. Dat had wat sommige raadsleden in de raadscommissie haven betrof, wel wat sterker gemogen. “Deze formulering is werkelijk op kousenvoeten”, aldus F. van der Heijden (CDA). Havenwethouder Van Dijk leek het met de raadsleden eens te zijn en zegde toe de formulering aan te scherpen. “Landaanwinning levert ook extra belastinggeld op, met 1000 hectare al gauw jaarlijks honderden miljoenen guldens.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels