nieuws

Rijdend materieel HBG krijgt camera’s

bouwbreed

HBG gaat een groot deel van zijn rijdend materieel voorzien van camera’s. Het Rijswijkse bouwbedrijf wil daarmee de veiligheid rondom machines en op bouwplaatsen verhogen. Het concern verwacht bovendien dat camera’s materiële schade aan voertuigen kan indammen.

Het concern zegt met de invoering van camera’s op materieel voor grond-, weg- en waterbouw landelijk voorop te lopen. Overigens wordt niet al het materieel voorzien van camera’s. Het gaat vooral om vrachtwagens, kranen, laadschoppen en graafmachines.

Verhogen van de veiligheid is de voornaamste reden waarom HBG naar de elektronische hulpmiddelen grijpt.

“Elk ongeluk is er een te veel”, zegt woordvoerder J. Klein van HBG. “Wij beschouwen ongevallen met rijdend materieel als een serieus risico. Nu de techniek relatief goedkoop beschikbaar is, willen we er gebruik van maken ook.”

Hoeveel ongelukken er met kranen, vrachtwagens en andere machines jaarlijks plaatsvinden, weet Klein niet precies. “Maar vast staat dat ze plaatsvinden, zowel bij ons als bij collega’s.”

Spiegels

Onderaannemers en materieelverhuurders die bij HBG-projecten betrokken zijn, zal het bouwbedrijf aansporen ook camera’s te plaatsen op mobiele machines. Mogelijk stelt het concern hen de toepassing van camera’s in de toekomst zelfs verplicht. “Bij de selectie van materieelverhuurders kan het zeker een criterium gaan worden”, zegt Klein. Voorlopig blijft het evenwel bij een dringend beroep om de elektronische hulpmiddelen te gebruiken, aldus de zegsman.

Hoeveel de camera’s en de installatie ervan HBG gaan kosten, wil het bedrijf niet kwijt. “Dat is ook niet zo heel belangrijk. Je verdient het toch weer terug doordat je veel minder schade aan het materieel hebt.”

Bestuurders van voertuigen moeten het nu nog doen met extra spiegels die binnen en buiten de machine zijn gemonteerd. Een groot gedeelte achter het voertuig blijft daarbij nog buiten zijn gezichtsveld. Op de plaats van één van de binnenspiegels wordt nu een kleine monitor gemonteerd. “De machinist kan gewoon naar voren blijven kijken. Om achteruit te kijken hoeft hij zijn nek of lichaam niet meer te draaien. Deze verbeterde houding leidt ook tot minder lichaamsklachten.”

Dode hoek

Laadschoppen en hydraulische graafmachines worden uitgerust met één camera. Vrachtwagens krijgen twee minicamera’s: één aan de achterzijde onder de laadbak en één rechtsvoor in de treeplank. De laatste is met name bedoeld om de dode hoek van de buitenspiegels op te heffen. De camera treedt in werking zodra de chauffeur zijn richtingwijzer naar rechts aanzet.

HBG verwacht de camera’s in de komende maanden te kunnen plaatsen. Het Rijswijkse concern wil met brancheorganisaties gaan overleggen in hoeverre een regeling voor dergelijke veiligheidssystemen mogelijk is.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels