nieuws

Kijken in shop-shop etalage, dan kopen in echte winkeltjes

bouwbreed

Een teleurstelling voor de internetter die onderhand met zijn computer is vergroeid. Deze week geen site waarbij we, achterover hangend in de luie stoel, kleding, lenzen of zelfs een complete parketvloer kunnen bestellen. Nee, dit keer biedt internet een verkenningstocht langs een keur aan kekke winkeltjes. Maar als de aangeboden hebbedingetjes bevallen, moet toch echt de jas aan en gaan we de stad in. De hoofdstad, welteverstaan.

De deze week geopende winkelsite Shop-shop.nl is een verzamelpagina voor specialistische producten uit Amsterdam. Wie denkt er de nieuwste design vazen van de Bijenkorf te vinden, komt bedrogen uit.

“Het is echt bedoeld voor kleine, speciale winkeltjes, die speciale producten aanbieden,” zegt Siska Oosterling, ontwerpster van de site. “Dus niet de bakker op de hoek.”

Maar welke Amsterdamse ondernemers mogen zich dan wél verheugen in de titel ‘specialistische winkel’? Om te beginnen 48 winkels in de Herenstraat en de Prinsenstraat in de Jordaan. Daarmee is de voorraad aan deze winkeltjes in Amsterdam bij lange na niet uitgeput, maar deze zijn alvast online. Als de website aanslaat, moet Shop-shop.nl binnen vijf jaar onderdak bieden aan alle specialistische zaken in Amsterdam. En dan stevenen we al snel op de tweehonderd af.

Pure noodzaak, benadrukte wethouder Pauline Krikke bij de opening van de site. “Zonder website geen toekomst,” luidt haar de slogan. Vandaar ook dat zij, na wat tegenstribbelen, besloot Shop-shop.nl vijftigduizend gulden uit de gemeentekas toe te stoppen. En zo vonden onder meer winkels als Confetti en Nostalgia de weg naar het internet.

Op de website hebben alle winkels een eigen hoekje waar ze hun waren kunnen aanprijzen – gerangschikt naar straat en product. Zo leren we dat Ziezo in de Prinsenstraat de ‘eerste outlet-shop in Amsterdam, gespecialiseerd in kinderkleding’, is. Verder komen we te weten dat de Mexicaanse winkel Santa Jet de oerproducten zelf inkoopt bij volkskunstenaars. Tegen een eerlijke prijs. Een soort Max Havelaar voor Mexicaanse lampen dus. En voor een lekker wijntje, ten slotte, kunnen de liefhebbers terecht bij De Ware Jakob.

Etalage

Maar écht kopen is vooralsnog niet mogelijk op Shop-shop.nl. Eigenlijk is de site meer een etalage met wervende teksten en wat aardige plaatjes. Daarnaast is er voor de liefhebbers nog wat informatie over de Jordaan te vinden. Maar het virtuele winkelmandje ontbreekt. Bewust. Shop-shop.nl is namelijk bedoeld om het winkelend publiek weg te sleuren uit de Kalverstraat en in de richting van gezellige steegjes te trekken. “We willen de monocultuur van de grote winkelstraten doorbreken,” zegt initiator Jack Cohen. “Het kapitaal van Amsterdam bestaat uit al die speciale winkeltjes. Die kunnen zelf geen gigantische advertentiecampagnes houden. De site helpt ze om het hoofd boven water te houden.” Dus: kijken, kijken, niet kopen. Althans, niet via het net.

Wel gaan de winkeliers gezamenlijke aanbiedingen doen via internet. De link SALE is nu nog zo dood als een pier, maar moet binnenkort diverse kortingen herbergen. En online verkopen is ook niet helemaal uitgesloten. Er wordt al gefluisterd dat de kleinschalige ondernemers ooit nog eens een ordersysteem via e-mail zullen lanceren.

Opmerkelijk genoeg zijn de grote ketens via een omweg weer van harte welkom bij Shop-shop.nl. En wel als geldschieters. De gemeente kan de site niet jaar op jaar blijven subsidieren en dus stropen de winkeliers alvast wat financiers af. Wel raar. De site moet mensen wegzuigen bij de Bijenkorf en V & D, maar die worden vervolgens wel geacht letterlijk een duit in het zakje te doen. Cohen legt uit: “Zij hebben er ook belang bij. Als het centrum van de stad niet meer te bieden heeft dan de bekende ketens, kunnen mensen hun auto net zo goed aan de rand van Amsterdam parkeren en daar winkelen. Wij proberen juist het speciale van de binnenstad te benadrukken.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels