nieuws

HIBIN stelt met verzekeraar zorgloket in

bouwbreed

Brancheorganisatie HIBIN (bouwmaterialen) heeft samen met zorgverzekeraar Zilveren Kruis Achmea een eigen zorgloket geopend. Deze nieuwe dienst moet het ziekteverzuim beperken en de arbeidsongeschiktheid binnen de branche begeleiden en terugdringen.

Gemak voor de werkgevers, een vermindering van het ziekteverzuim, kortingen op verzekeringspremies en het verkrijgen van REA-subsidies. Dat zijn de beoogde doelstellingen van het zorgloket.

HIBIN reageert hiermee op de groeiende tendens om de risico’s van ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid bij de werkgevers te leggen. Deze ontwikkeling zadelt bedrijven op met grote financiële risico’s en hoge administratieve lasten. Het kennisniveau – noodzakelijk om een goede risicoanalyse te maken – is binnen veel bedrijven nauwelijks te realiseren.

Het zorgloket is een krachtenbundeling om dergelijke problemen het hoofd te bieden. De ‘casemanager’ zorgt voor afstemming tussen de zieke werknemer, de werkgever, Arbo-dienst en gespecialiseerde hulpverleners. Hij voert de onderhandelingen namens de werkgever.

Aanvullend kan het zorgloket onder andere worden ingeschakeld voor wachtlijstbemiddeling en advisering bij arbeidsconflicten.

Bij het bijna een eeuw oude HIBIN zijn 375 vestigingen als gewone leden aangesloten. Rond de honderd aangesloten fabrikanten en importeurs vormen daarnaast de buitengewone leden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels