nieuws

Gelderland wil er acht nieuwe stations bij

bouwbreed

Om de stationsvoorzieningen in de provincie Gelderland te verbeteren is een investering van 70 miljoen gulden nodig. Het gaat hierbij om acht geheel nieuwe en twee verplaatste stations.

De provincie Gelderland heeft in samenwerking met het ministerie van Verkeer en Waterstaat, Railned, Railinfrabeheer, NS Reizigers en gemeenten het openbaar treinvervoer in kaart gebracht. Bij de studie is onder meer gekeken naar het aantal in- en uitstappers en de mogelijkheden om extra stations in de dienstregelingen op te nemen.

Zo zouden er onder meer op het traject Deventer-Apeldoorn twee nieuwe treinstations moeten komen (Apeldoorn-Osseveld en Twello). De kosten bedragen ruim 18 miljoen gulden. Langs de spoorlijn Ede/Wageningen- Amersfoort is behoefte aan uitbreiding met station Hoevelaken. Een investering van 12,5 miljoen.

Verplaatsing

Langs het traject Arnhem-Tiel liggen mogelijkheden voor stations in Echteld en Valburg en zou het station in Kesteren moeten worden verplaatst. Aan deze aanbevelingen hangt een prijskaartje van ruim 16 miljoen. Langs het traject Zutphen-Hengelo zijn mogelijkheden voor een station in Eefde (2,6 miljoen).

Tussen Zutphen en Apeldoorn zouden twee nieuwe stations kunnen komen; Apeldoorn-De Maten en Voorst. Het station Klarenbeek zou dan kunnen sluiten. Uitvoering van deze opties kost ruim 5 miljoen. Verder verdient het volgens de samenstellers van het onderzoek de voorkeur om het station Barneveld-Noord langs het traject Apeldoorn-Amersfoort te verplaatsen (14 miljoen).

Financiering

In totaal is er zo’n 70 miljoen gulden nodig. Daarnaast is er 15 miljoen nodig voor aanpassingen aan het emplacement Apeldoorn CS en 5 miljoen voor vakverdubbeling bij Eefde. De provincie buigt zich de komende maanden over de financieringsmogelijkheden. De verwachtingen over het binnenslepen van rijkssubsidies zijn volgens Gedeputeerde Staten van Gelderland echter ,,niet hooggespannen”. GS zien meer mogelijkheden voor een Europese co-financiering in het kader van plattelandsbeleid. Dit geldt met name voor stations in Barneveld-Noord, Voorst en Eefde.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels