nieuws

Gammele bruggen breken Suriname lelijk op

bouwbreed

Het gaat niet goed met de bruggen in Suriname. Stortte enkele maanden geleden de Kameelbrug even buiten Paramaribo als een kaartenhuis ineen, vorige maand begaf ook de noodbrug het. Nog geen 24 uur later bezweek de Carolinabrug over de Surinamerivier, na aangevaren te zijn door een boot.

Het ministerie van Openbare Werken in Paramaribo zit met de handen in het haar, want geld voor herstel is er nauwelijks. En veel andere bruggen zijn ook hard aan onderhoud toe.

Wel wordt momenteel een aanzienlijk deel van het wegennet in en rond Paramaribo geasfalteerd door het Chinese bedrijf Dalian. De afspraken over de financiële afwikkeling hiervan, die door de vorige regering van president zijn gemaakt, hangen de staat echter als een molensteen om de nek. En dat terwijl ook nog enkele tientallen miljoen guldens moeten worden betaald aan Ballast Nedam voor de bouw van twee bruggen over de Suriname- en Coppenamerivier.

Veerverbinding

Calamiteiten, zoals het instorten van een deel van de toch al wankele Carolinabrug, kan de noodlijdende overheid daarom al helemaal niet gebruiken. Voorlopig kunnen de bewoners van het aan de overzijde van de Surinamerivier gelegen binnenland gebruik maken van een veerverbinding.

Volgens R. Ramdien, hoofd afdeling Bruggen van het ministerie van Openbare Werken, zal daarnaast alles in het werk worden gesteld om binnenkort met het herstel van de anderhalve kilometer lange brug te beginnen.

Ook elders in het land zijn veel bruggen hard aan een opknapbeurt toe. Binnen het ministerie wordt stilletjes gehoopt dat een deel van de resterende Verdragsmiddelen die Suriname nog van Nederland tegoed heeft, een kleine 500 miljoen gulden, kan worden aangewend om de infrastructuur voor verder verval te behoeden.

Onlangs bereikten Suriname en Nederland een akkoord over het vrijgeven van deze miljoenen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels