nieuws

Britse vinding maakt van auto terreinwagen

bouwbreed

Het Britse ProDrive zegt dat zijn transmissie ‘gewone’ voertuigen zonder al te grote problemen verandert in vierwielaangedreven terreinwagens. Het systeem zou in september op de markt kunnen komen.

De meeste voorwielaangedreven voertuigen gebruiken een dwarsgeplaatste motor met een frontale versnellingsbak. Deze constructie laat weinig ruimte voor de montage van een aandrijving voor vier wielen. Smallere chassisbalken en kortere motorkappen verergeren dat probleem.

Tot nog toe werd de oplossing vaak gevonden in het gebruik van een langwerpige versnellingsbak. Dat vergt evenwel een vaak ingrijpend herontwerp van de wagen en een complexe overbrenging tussen motor en versnelling.

Vermogen

ProDrive stelt onder de noemer ‘compact diagonaal transmissiesysteem’ (CDT) een alternatief voor.

Het vermogen van een dwarsgeplaatste motor wordt conventioneel op de koppeling overgebracht en via een holle as naar een drijfwerk uit kegelwielen. Van daaruit wordt het motorvermogen via een diagonale as op de versnellingsbak overgebracht. De versnelling staat in de lengterichting van de wagen. De overbrenging tussen as en versnelling stelde de ontwerpers voor aanmerkelijke problemen. Schuine tandwielen worden snel heet en slijten ook snel af.

De oplossing kwam in de vorm van een nieuw ontwikkelde verspaningstechniek die de tanden onder een gunstiger hoek plaatst. Dit verbeterde tandwielstelsel brengt de aandrijfkracht over op het geïntegreerde centrale differentieel. Dat draagt de aandrijfkracht weer over op het differentieel van de voor- en de achteras. ProDrive verbeterde door ontwerp van het voorste differentieel te veranderen de gewichtsverdeling. Het CDT kan worden gecombineerd met de versnellingsbak die de fabrikant met de wagen meelevert.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels