nieuws

Bevolking baken voor toren in Doetinchem

bouwbreed

Het plan voor de eerste van vijf kunsttorens die de stad Doetinchem in de toekomst gaan sieren, is door het college van burgemeester en wethouders goedgekeurd. De toren krijgt een centrale plek in de binnenstad, maar dat is niet de grootste binding die het bouwsel straks met de stad zal hebben. De zogeheten D-toren gaat de emotionele gesteldheid van de stadsbewoners weerspiegelen.

Misschien wel voor het eerst, zal een gebouw het grote omhulsel vormen voor een reusachtige internetsite. Volgens het ontwerp van beeldend kunstenaar Q.S. Serafijn en architect Lars Spuybroek uit Rotterdam krijgt het scherm in de toren de kleur die op dat moment de gemiddelde emotie van de Doetinchemmer uitstraalt. Rood staat – zoals wel vaker – voor liefde, geel betekent angst, groen staat voor haat en bij een blauwe toren zijn de bewoners gelukkig. Door op internet een enquête in te vullen, kunnen de burgers hun gevoelens aan de toren doorgeven. In tegenstelling tot de vroegere klokkentoren, die de burger vertelde of hij of zij al naar huis moest, bepaalt nu de burger wat de toren doet. Daarbij kan bovendien de hele wereld via een ‘webcam’ meekijken hoe Doetinchem zich voelt.

Maar naast dat meest vernieuwende aspect aan het gebouw, is de architectuur op zich ook al niet alledaags. De toren krijgt volgens het plan een bijzondere organische vorm die aan ‘alien’-films doet denken. Maar twee keer eerder zou volgens documentatie van de gemeente Doetinchem een vergelijkbaar idee voor een toren zijn uitgewerkt. De ‘Tower of Winds’ van Toyo Ito in Yokohama uit 1986, en de Cybernetische Geluidstoren van Nicolas Schöffer in Parijs en Luik uit 1954 en 1961. Bij de eerste werden wind en luchtdruk op de toren in kleuren vertaald en bij de tweede (twee exemplaren) stadsgeluiden.

De toren is de eerste van een voorstel voor vijf torens dat onderdeel uitmaakte van de gemeentelijke nota ‘Wandelen tussen rots en wolk’.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels