nieuws

‘Bandenlok’ versnelt vervoer spoorbouw

bouwbreed

Een rangeerlocomotief die zowel op spoorstaven als op de weg kan rijden, versnelt de overslag van vracht of het werk aan spoorbanen. Zo’n ‘loktractor’ verricht het werk goedkoper en sneller dan gewone rangeerlocomotieven. Dat komt mede doordat de rubberbanden een grotere grip op de spoorstaven hebben dan stalen wielen. De grip verbetert nog als de rails in het wegdek zijn ingelaten.

De loktractor is een ontwikkeling van Zephir uit het Italiaanse Modena. De machine rijdt op rubberbanden over het bedrijfsterrein en zet zichzelf binnen een minuut met twee keer vier geleidewielen op de spoorstaven.

Daartoe rijdt de tractor achteruit tot de achterste spooras boven de staven hangt. De vier spoorwielen dalen hydraulisch tot de ingestelde asdruk is bereikt. Vervolgens rijdt de tractor verder achteruit tot ook de voorste vier geleidewielen boven het spoor hangen, waarna de procedure wordt herhaald. Daarna wordt het stuurwiel in de stand ‘rechtuit’ gefixeerd.

Aandrijving

De vier ‘gewone’ wielen bewegen de tractor over de spoorbaan voort. Het wrijvingscoëfficiënt van rubber op staal bedraagt 0,8; meer dan de 0,3 van staal op staal. Het coëfficiënt loopt op tot 1 en meer wanneer de spoorstaven in het wegdek zijn ingelaten en de banden zich tegen het asfalt kunnen afzetten.

Met dit in gedachten hoeft een loktractor minder zwaar te zijn dan een conventionele rangeerlocomotief. De machines zetten maximaal 5000 ton in gang. De kleinste variant weegt 8 ton en heeft een dieselmotor van 60 kilowatt. Die levert voldoende vermogen om op vlak terrein maximaal 500 ton te bewegen. De machine haalt maximaal 310 ton over een helling tot 3 promille. De trekkracht bedraagt 25 kiloNewton, de maximale snelheid is 27 kilometer per uur. Een vergelijkbare ‘gewone’ rangeerlocomotief weegt minstens 12 ton.

Een tractor van 39 ton brengt met een turbodiesel van 391 kilowatt en 230 kiloNewton trekkracht op vlak terrein maximaal 4600 ton in gang en trekt maximaal 2970 ton over een helling tot 3 promille.

Eigen gewicht

Een rangeerlocomotief moet voor dergelijke prestaties een eigen gewicht van minstens 90 ton op het spoor brengen. De maximale snelheid van de laatste voorziening ligt evenwel beduidend boven de 38 kilometer per uur van de machine. De investering voor tractoren ligt ongeveer een kwart beneden die voor vergelijkbare rangeerlocomotieven, niet in de laatste plaats omdat Zephir de tractoren voor het overgrote deel samenstelt uit onderdelen voor bouwmachines. Die worden in grote(re) hoeveelheden aangemaakt waardoor de prijs overeenkomstig lager is.

Het lagere gewicht vergt ook minder brandstof. Om die te kunnen tanken kan de gebruiker over de weg naar het centrale bedrijfstankstation; daarmee vervalt de investering voor een eigen brandstofvoorziening zodat ook de noodzaak van een aparte onderhoudsloods vervalt. Over het geheel genomen komen de onderhoudskosten voor de loktractor overeen met die voor een vrachtwagen.

Importeur voor Nederland is R. Wiener/Fels Trade & Consult in het Duitse Grünsfeld.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels