nieuws

Xoip: gratis voicemail

bouwbreed

Berichtendienst Xoip maakt handig gebruik van de volkswoede die KPN Telecom over zichzelf heeft afgeroepen door geld te vragen voor voicemail. Xoip was al langer een veel geavanceerder alternatief voor de stempostbus, maar tot dusver moesten gebruikers wel een betaald nummer bellen om hun voicemail en zelfs e-mail af te luisteren.

Dat verandert nog vóór 1 juli, belooft de alles-in-één berichtendienst uit Amsterdam, die claimt tweehonderdduizend actieve gebruikers te hebben. Wie thuis *61* toetst en daaraan zijn Xoip-nummer toevoegt, schakelt inkomende, onbeantwoorde gesprekken door naar de Xoip-voicemailcentrale. Inbellen en afluisteren is vervolgens gratis.

Wie andere diensten verlangt, zoals het melden van inkomende e-mailberichten via sms of ‘e-mail2speech’ moet wel betalen.

Voordat Xoip met zijn verleidelijke aanbod de markt op kan gaan, moet het eerst nog wat afspraken maken. Ja, natuurlijk met KPN Telecom, met wie anders?

Microsoft heeft zijn oude idee van een eigen internet weer eens van stal gehaald. Net als vier jaar geleden, toen het plan flopte, heet de website MSN, dit keer met de toevoeging Explorer. In tegenstelling tot destijds, is MSN Explorer wel te bereiken via het openbare internet. Bij de eerste poging probeerde Microsoft de gebruikers te lokken naar een eigen besloten vorm van internet, maar daar bestond weinig animo voor. Op de site probeert Microsoft zo veel mogelijk internetters zo lang mogelijk vast te houden als bezoeker.

Daartoe is op www.msn.nl een mengeling van diensten ondergebracht: een zoekmachine, een winkelgedeelte, de internetvervuiler Hotmail, MSN Messenger (instant verzenden en ontvangen van boodschappen) en een e-maildienst.

O ja, je kunt er ook surfen. In de Verenigde Staten, waar MSN al eerder van start ging, gebruiken volgens Microsoft al zes miljoen mensen deze dienst.

Betaalde toegang

Internetaanbieder Wanadoo heeft een nieuwe manier bedacht om mensen betaald te laten internetten. De onderneming biedt een internetabonnement aan, waarbij vijftien uur telefoonkosten reeds zijn betaald. Het abonnement kost 24,24 gulden per maand – inderdaad, elf euro. Wanadoo denkt met deze betaalde toegang tot het internet de gratis providers concurrentie aan te doen. In veel gezinnen is er voortdurend heibel over de oplopende telefoonrekening, die het gevolg is van ‘gratis’ internet. Met het nieuwe abonnement maakt het niet meer uit of in de piek- of daluren contact wordt gezocht met het web. Volgens Wanadoo-directeur J. K. Dunning is het abonnement een aanloopje naar ‘flat fee’-internet via de telefoon. Daarbij betaalt de gebruiker maandelijks een vast bedrag, ongeacht de telefoontijd. Het wachten is evenwel op KPN, die deze vorm van betalen nog niet wil invoeren.

Sega

Sega, voormalig fabrikant van spelcomputers, heeft het afgelopen boekjaar, dat eind maart eindigde, afgesloten met het grootste verlies in zijn geschiedenis. De onderneming, die de productie van haar geavanceerde spelcomputer Dreamcast moest staken wegens gebrek aan belangstelling, ging voor 51,7 miljard yen (ruim 1 miljard gulden) de rode cijfers in. Het Dreamcast-avontuur heeft de onderneming uiteindelijk anderhalf miljard gulden gekost. Het is het vierde verliesjaar op een rij, maar Sega voorspelt dat het de komende twaalf maanden weer winst zal maken. Het Japanse bedrijf wil zich helemaal toeleggen op het maken van spellen voor computers en mobiele telefoons.

Microsoft en Sony hebben al toegezegd de spellen af te nemen.

Het was weer even het weekje van de webwinkels. Vendex KBB, dat toch als internetstrategie had dat de individuele merken maar zelf op het web actief moesten worden, nam een belang in Hot-Orange. En rijzende ster Dewinkel.com nam Webplaza over.

Dewinkel

Webplaza is de enige echte pionier op het gebied van webwinkelen in Nederland, maar zag er geen brood meer in op eigen benen door te gaan.

Dewinkel is snel aan het groeien, sinds tv-zender SBS een belang van bijna twintig procent in het bedrijf nam. Het omgevallen Scandinavische speelgoedpakhuis Smilmer werd toegevoegd. Niet minder dan de leidende positie in Europa is het doel van het Alkmaarse bedrijf. Daarbij moet het in de slag met gerenommeerde namen – Hot-orange bijvoorbeeld.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels