nieuws

Vuurwerkbranche dreigt met vlucht

bouwbreed

De vuurwerkbranche dreigt naar het buitenland te verhuizen als het Rijk vasthoudt aan strengere wetgeving. De bouwlocaties in Nederland worden dan te duur. Volgens G. Wagenvoort, voorzitter van de Vereniging Evenementenvuurwerk Nederland, zijn vuurwerkhandelaren al druk doende locaties over de grenzen te zoeken.

De VEN heeft negentien leden, van wie er twaalf het veld moeten ruimen als de nieuwe wetgeving door de Tweede Kamer wordt aangenomen. Deze nieuwe interimwet schrijft een vrije kring van 800 meter voor tot de bebouwing en staat slechts een opslagmaximum toe van 6000 kilo.

Wagenvoort: “De meeste handelaren zullen naar elders moeten uitwijken. In Nederland wordt dat moeilijk, als ze een plek vinden dan is die razend duur. Duitsland biedt wel goede mogelijkheden. Het heeft grote leegstaande munitiecomplexen, die het land graag kwijt wil. En bovendien tegen een veel schappelijker prijs dan de grond in Nederland.”

Het is schrijnend dat het zover moet komen”, stelt Wagenvoort, terwijl Nederland op bouwkundig gebied prima mogelijkheden biedt. “Ik vecht al zes jaar voor goede bouwlocaties. In Enschede vallen zoveel slachtoffers door rondvliegend beton en staal. Twee producten die voor vuurwerkopslagcomplexen overbodig zijn. In andere landen zijn al succesvolle proeven gedaan met lichtgewicht daken.”

Rijstdaken

Nadat China een paar keer werd geconfronteerd met uit elkaar knallende betonnen bunkers, worden daar rijstdaken gebruikt. “Er zijn ook de ‘plofdaken’, die de NS gebruikt voor schakelkasten. Bij de geringste druk binnenin ploft het dak er meteen af.”

Glasfiber is een uitstekend materiaal voor dakbedekking, meent Wagenvoort. Hij heeft een vuurwerkopslag in Wapenveld en ontsteekt het vuurwerk in glasfiber mortieren. “Het is sterker dan staal en zeer licht. Mijn verzoek het gebruik van glasfiber als dakbedekking voor vuurwerkopslagplaatsen door TNO te laten testen, is niet gehoord. De overheid heeft geen interesse. Het Rijk wil het vuurwerk het liefst uit Nederland weg hebben. Dat maak ik op uit een gesprek afgelopen maandag met Verkeer en Waterstaat en VROM.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels