nieuws

Veiling Aalsmeer vervoert bloemen over geschoven brug

bouwbreed

De bloemenveiling van Aalsmeer laat een snel transportsysteem voor sierteeltproducten aanleggen. De logistieke processen in het bestaande veilingcomplex moeten tijdens het werk ongestoord doorgaan. Dat vergt uitgekiende constructies en dito methodieken.

Het systeem vervoert bloemen en planten van het bestaande complex VBA-Centrum via een overdekte verbinding naar VBA-Zuid, het nieuwe bedrijventerrein van Bloemenveiling Aalsmeer aan de andere kant van de Legmeerdijk (N 231). Het gaat om een snel systeem met computergestuurde trolleys die langs rails door de lucht voortbewegen. De totale transportlengte van de zogenoemde Aalsmeer Shuttle is 135 meter. Daarvan loopt een stuk van 35 meter over een bestaand gebouw met inpandige laaddocks.

Brugconstructie

De standaardwerkwijze is niet toegepast. In dat geval zou de onderliggende locatie zijn afgezet. Door het dak te openen zou ruimte ontstaan voor de aanleg. Deze werkwijze is verworpen omdat de veilingprocessen continu door moeten gaan. Inplaats daarvan is gekozen voor een stalen brugconstructie, gemaakt door RES Staalbouw uit Katwijk in onderaanneming van hoofdaannemer Voormolen Bouw uit Rotterdam. De hoofddraagconstructie is op de eerste verdieping van het ernaast gelegen gebouw gemaakt. Met behulp van vijzels is die door De Boer Baarn uit Baarn over het gebouw met de inpandige laaddocks doorgeschoven naar het tegenover liggende gebouw. Dat is niet eenvoudig geweest omdat van een niveau van 5,40 plus over een afstand van 35 meter geschoven is naar een niveau van 10,80 meter plus in het andere gebouw. En dat niet volgens een rechte lijn, maar ook nog eens met een knik.

Vakwerk

De hoofddraagconstructie bestaat uit twee stalen balken (HEA 1000) met daaronder een vakwerkconstructie. Ingenieursbureau Zonneveld uit Rotterdam, constructeur voor het project, bevond de constructie van het bestaande gebouw te licht om het gewicht en de belasting van de Shuttle te dragen. Daarom is een aparte fundering gemaakt met betonnen poeren op de begane grond en met geheide stalen buispalen. Het heien gebeurde in de ‘rustige uren’ om het veilingproces te sparen. Op de poeren zijn stalen portalen door het bestaande dak en de kantoren heen aangebracht. Veelvuldig kleine onderdelen aanbrengen vergroot de kans op verstoringen. Om die reden zijn een beperkt aantal keren grotere onderdelen gemonteerd.

Voor het maken van de horizontale hoofddraagconstructie is een frame gemaakt waarin HEA 1000 balken van 12 meter lang zijn gelegd om ze aan elkaar te kunnen lassen. Vanuit het bestaande gebouw is de hoofddraagconstructie met behulp van vijzels doorgeschoven over 35 meter naar het andere gebouw waar het brugeind is opgelegd. Momenteel wordt gewerkt aan verdere afwerking van de brug met vloer en gevelbekleding. Begin volgend jaar moet het systeem in gebruik zijn.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels