nieuws

Toepassing geprofileerd roestvast staal nog in de kinderschoenen

bouwbreed

Roestvast staal in mozaïekvorm, met een ribbeltje of met spikkeltjes. Het is allemaal mogelijk. Met name in Engeland is het zogeheten Hyclad-staal van producent AvestaPolarit al veelvuldig toegepast in de prestigieuze torenbouw. In Nederland is het aantal toepassingen van rvs met een architectonische finish nog op de vingers van één hand te tellen. Sorba Projects heeft er een begin mee gemaakt bij de toepassing van Hyclad-platen in de Beneluxtunnel en op de gevels van het nieuwe pand van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) in Groningen en een kantoorpand in Leiden.

In het pand van SVB zit 140 ton roestvast staal verwerkt. De gevelplaten zijn met een matte finish afgewerkt. De beplating in de Beneluxtunnel is geborsteld. Dat lijkt op zich geen noviteit, maar volgens projectmanager J. Kosters van Sorba Projects ligt de kwaliteit van Hyclad op een veel hoger niveau dan bestaand roestvast staal. “De kwaliteit van de oppervlakteafwerking is van de eerste tot de laatste plaat gegarandeerd. Neem bijvoorbeeld de geborstelde afwerking; daarbij valt op dat elke plaat een homogene structuur heeft. De kunststof borstels slijten over het gehele oppervlak gelijkmatig af.” Sorba heeft de rvs-platen rechtstreeks bij AvestaPolarit gekocht. “Hyclad kan een veel betere kwaliteit en kleurechtheid garanderen dan de handel die rvs met een dergelijke architectonische finish niet in voorraad heeft.”

Hyclad is een verzamelnaam voor roestvast staal dat wordt gebruikt voor architectonische toepassingen. Met behulp van walsmachines kan vrijwel elk gewenst motief worden gemaakt. AvestaPolarit uit Sheffield maakt de ‘motiefwalsen’ zelf. Deze walsen worden op de machine gemonteerd. Het profiel wordt als het ware in het staal gedrukt. AvestaPolarit produceert per jaar een miljoen ton staal in Sheffield. Vanaf het smeltbad tot aan de afwerking vinden permanent kwaliteitscontroles plaats. “Wij controleren vaker dan andere staalfabrikanten”, weet salesmanager T. Kuylaars van AvestaPolarit, die tevens een vestiging heeft in Amsterdam. “Uit het vloeibare staal worden schelpjes genomen om de samenstelling te controleren.”

Homogeen

De verdeling van de elementen (ijzer, chroom, nikkel en molybdeen) is zo homogeen mogelijk verspreid over het staalblok. Het blok wordt vervolgens uitgewalst. en het oppervlak schoongemaakt. Bij het walsproces vindt weer een visuele controle plaats op mogelijke beschadigingen, insluitingen en vlekken. De opdrachtgever krijgt een compleet analyserapport van de exacte samenstelling van rvs. “Die metingen zijn preciezer dan vroeger. Zeer belangrijk voor de kleurechtheid van het product”, weet Kosters.

De toepassing van geprofileerd rvs staat in Nederland nog in de kinderschoenen. Er wordt pas sinds een jaar of vijf wat meer roestvast staal in de bouw gebruikt. “Het is een relatief onbekend materiaal in Nederland. Hier dacht de bouw altijd dat het te duur was. In Nederland produceert niemand roestvast staal. Daarom wordt het materiaal op dit moment veel gepromoot. Het onderhoud en de levensduur van een gebouw worden immers steeds belangrijker gevonden. Daardoor wordt rvs interessanter”, zegt technisch manager ing. J. Bakker van AvestaPolarit die ook een ander misverstand uit de weg wil ruimen. “Roestvast staal dat in Nederland is toegepast ziet er in veel gevallen verwaarloosd uit. Dat komt omdat men dacht dat rvs onderhoudsvrij was. Dat is dus absoluut niet zo. Rvs is onderhoudsarm. Het materiaal kan wel degelijk vuil worden, afhankelijk van de plek waar het wordt toegepast. Rvs moet af en toe met een sopje worden schoongemaakt.”

Meer aandacht voor onderhoud en levensduur

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels