nieuws

Snelle treinlijn naar oosten nooit lucratief

bouwbreed

De projectorganisatie HSL-Oost is somber over de kosten van de snelle verbinding naar Duitsland. Een nieuwe lijn levert een verliespost op van 3 tot 7 miljard gulden. Alternatieve plannen waarbij 140 kilometer per uur wordt gereden, blijken nog het meest rendabel.

De kansen dat een nieuwe snelle spoorlijn van Amsterdam via Utrecht naar de Duitse grens wordt aangelegd, slinken daarmee. De nieuwe cijfers van het Centraal Planbureau onderschrijven het standpunt van minister Netelenbos (verkeer) die al weinig voelde voor een nieuw miljardenverslindend project, zoals de Betuwelijn die niet van tevoren is doorgerekend.

Het CPB heeft de kosten en baten op een rij gezet van een nieuw spoor en een aantal benuttingsvarianten van het bestaande spoor. De aanleg van een nieuwe viersporige lijn levert het Rijk een verliespost op van tussen 3 en 7 miljard gulden, blijkt uit de nieuwste cijfers.

Het opwaarderen van het bestaande spoor, waarbij hoge snelheden kunnen worden gereden, kost nog altijd 0,2 tot 1,5 miljard gulden meer dan de lijn oplevert. Volgens het CPB blijft het saldo ook negatief als wordt gerekend met andere economische omgevingsscenario’s of meer en minder reizigers in de spits.

Het CPB heeft berekend dat de alternatieven met 140 kilometer per uur het meest rendabel zijn. De kosten en baten zijn ruwweg met elkaar in evenwicht. Dit komt mede door de rendabele investeringen in het ongelijkvloers maken van een drietal kruisingen bij Driebergen-Zeist en Bunnik.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels