nieuws

Rotterdams metrostation Beurs hufterbestendig verlicht

bouwbreed

Het Rotterdamse vervoerbedrijf RET heeft sterke voorkeuren voor bepaalde merken en typen, leerde projectleider R. Dercksen van de Alewijnse Groep. Lijnverlichting is bijvoorbeeld van Norka en de stationsverlichting vaak van Agmi. Die zijn ‘hufterbestendig’ en toch mooi vormgegeven.

De prismakappen van de nieuwe armaturen vergroten de hogere lichtopbrengst en zorgen voor een heldere uitstraling. Zo brengt de Delftse installateur ruim anderhalf keer meer licht in het metrostation Beurs/Churchillplein.

Alewijnse monteert ruim 240 armaturen van Agmi. Op het stationsdeel Churchillplein vervangt de installateur twee lichtlijnen van elk 75 armaturen. Veel van de benodigdheden zijn voorgefabriceerd. De fabrikant leverde vijf meter lange kabelgoten; de lengte van drie armaturen. Beide onderdelen werden op de werkbank elektrisch voorbereid. Zo kon de installateur in één week de verlichting van één perronzijde vervangen. De schakelkasten kwamen eveneens voorgemonteerd en in secties op de locatie. Directievoerder I. Marinus van de RET komt gemiddeld drie keer in de week langs om te zien of het werk aan de eisen voldoet.

Telefonie

De stationshal beschikt ook over voorzieningen voor mobiele telefonie. Vooralsnog is alleen KPN er actief. In de komende maanden krijgen ook de andere aanbieders ruimte. Het antennewerk valt niet altijd samen met het elektrawerk. De telefoonbedrijven plannen de antennebouw voor alle 42 metrostations tegelijk.

In het geval van ‘Beurs’ heeft Alewijnse er weinig invloed op, omdat andere installateurs de telefoonsystemen monteren.

‘Stationsbreed’ is ook de voorbereiding van het zogeheten bedrijfsmeldsysteem (BMS), waarmee de centrale dienstleiding van de RET op afstand bijvoorbeeld de reizigersstromen via camera’s kan volgen en rolluiken kan bedienen. Alewijnse bereidt het BMS van Beurs/Churchillplein volgens bestek voor. Andere partijen nemen de resterende stations onder handen.

De nieuwe hoofdverdeelinrichting is inmiddels voor 99 procent in bedrijf en voedt zwaardere installaties als roltrappen en liften. Onderverdeelkasten van de diverse systemen krijgen langs die weg ook spanning. De energie komt via twee hoofdkabels van energiebedrijf Eneco op twee panelen binnen.

Noodvoeding

Het tractienet van de RET voorziet via een parallelle schakeling de twee hoofdverdelers van noodvoeding. Het systeem schakelt automatisch om en verdeelt de energie via preferente instellingen. Valt één van de openbare voedingen weg, dan springt de tractievoeding bij. Die treedt na enkele minuten terug wanneer de Eneco-voeding weer werkt. De gebruikersgroepen zijn vrij evenwichtig over de openbare voeding verdeeld.

De lichtkasten op de noord- en zuidzijde van het station hebben een zogeheten netwachter. Valt één van de fasen weg, dan schakelt de noodverlichting in. Ook dat systeem werkt volledig automatisch. Een datasignaal dat gesuperponeerd over de netspanning loopt, kan in beginsel de status van elke lamp meten. Elke groep telt maximaal twaalf armaturen die hexadecimaal zijn gecodeerd. Het wisselen van oude en nieuwe kabelaansluitingen gebeurt spanningsloos. Ook al luistert de continuïteit van het metrobedrijf soms uitermate nauw: de bepalingen van NEN 3140 blijven onverkort van kracht.

Het ondergrondse klimaat blijkt dermate constant dat de schakelruimten zonder geforceerde ventilatie toekunnen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels