nieuws

Hangende bekisting onder verrolbare stalen hulpbrug

bouwbreed

Bouwcombinatie Utrechtboog (BCU VOF), een samenwerkingsverband van Koninklijke BAM NBM Groep NV, Dura Vermeer Groep NV en Philipp Holzmann AG, realiseert de Utrechtboog.

Dat is een 1900 meter lang dubbele viaduct, dat de spoorlijn van Utrecht naar Amsterdam zal verbinden met de spoorlijn naar Schiphol. Voor het storten van de betonnen dekken gebruikt BCU een bijzonder bekistingssysteem. De bekisting wordt niet op steigers opgebouwd, maar opgehangen aan een stalen hulpbrug, die op drie kolommen rust en met neuzen en al 139 meter lang is. Op de kolommen staan stalen ondersteuningen met telkens acht rollen. Na het ontkisten van een spoordekdeel wordt de brugconstructie inclusief de hangende bekisting over deze rollen naar een volgende positie bewogen. Daarom heet het geheel een verrijdbare bekisting of ‘movable scaffolding system’ (MSS). Op de foto is te zien, hoe een deel van de brug op zijn plaats wordt gehesen. Volgens een woordvoerder van BCU streeft de aannemingscombinatie naar een eerste stort in de tweede week van juli, nog voor de bouwvak. Op het moment wordt de hangende bekisting gemonteerd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels