nieuws

Goederen met waterdruk door buis

bouwbreed

Of het nu de tolpoorten zijn of de kilometerheffing, de achterliggende gedachte is dat spreiding van het verkeersaanbod de doorstroom bevordert. Zo zou ook vervoer van goederen in afgesloten containers door een buizenstelsel, al dan niet onder de grond, de overbelasting van de bestaande infrastructuur kunnen verkleinen.

De naam van het systeem is het Big Pig Transportconcept. De uitvinder is mr.drs. J. Hansen van Hansen Management Consultancy: “Het idee is nieuw, om de eenvoudige reden dat het er niet was. Maar alle ingrediënten van het concept komen uit bestaande systemen.”

De basis van het idee is het vervoer van goederen in een Big Pig, een ronde container van kunststof met een maximale lengte van acht meter. Hansen: “In feite worden de Big Pigs al toegepast in de vorm van luchtballonnen in de leidingsystemen van Shell, Air Liquide, DSM en andere grote bedrijven. De ballonnen hebben hier de functie van afscheiding tussen verschillende producten die zelfstandig door de buis worden vervoerd. Bovendien houden ze het buizenstelsel schoon.”

Voortstuwing geschiedt door middel van waterdruk. Volgens Hansen is een waterdruk van slechts een paar bar voldoende om de containers in beweging te krijgen. Tussen buitenkant container en binnenwand buis is een paar millimeter ruimte.

De buizen zijn van kunststof, zoals polyetheen of pvc, eenvoudig te lassen en ruim beschikbaar. Hansen: “Door gebruik te maken van bestaande waterwegen hoeven de buizen niet in de grond geboord te worden. Desnoods is een greppel al diep genoeg. Maar ook langs treinsporen is ruimte om een buizenstelsel aan te leggen.”

Snelheid

De snelheid van het transport ligt laag. Hansen is in samenwerking met Grontmij, die de berekeningen en tekeningen verzorgde, uitgegaan van vijf kilometer per uur.

“Die lage snelheid is geen enkel probleem. Kijk maar eens om je heen op hoeveel spullen een houdbaarheidsdatum zit. Een metalen asbak of plastic stoel mag er best iets langer over doen om bij een distributeur aan te komen. Bovendien schept dat mogelijkheden voor goederen die via de weg wel op tijd moeten komen.”

De kosten voor de aanleg van een Big Pig systeem liggen veel lager dan voor alternatief ondergronds vervoer met treintjes die in buizen met een diameter van 5,8 meter rijden. De aanleg van de Aalsmeerlijn bedraagt volgens Hansen zestig miljoen gulden per kilometer. Zijn systeem komt op twee miljoen per kilometer.

De leidingsystemen kunnen in verschillende diameters worden uitgevoerd. Afmetingen van diameters tussen dertig centimeter en anderhalve meter behoren tot de mogelijkheden. Hansen heeft becijferd dat bij anderhalve meter de nuttige transportcapaciteit achthonderd ton goederen per uur bedraagt. Per jaar komt dat op 4,8 miljoen ton. Hansen: “Bij dit voorbeeld zijn de transportkosten twee cent per ton per kilometer.”

Het systeem van Hansen is nog niet in de praktijk getest. Maar volgens hem is de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) zeer geïnteresseerd in de aanleg van een tracé van de Rotterdamse regio, via Breda, Tilburg en Den Bosch richting Venlo en Roergebied.

Eigenaren van de grond waarin de Big Pigs ‘stromen’, krijgen geld voor de voorziening in hun bodem. Volgens Hansen zou dat argument van doorslaggevende betekenis moeten zijn voor de aanleg van een buizenstelsel langs het spoor. “Dan verdienen ze er tenminste ook nog eens aan”, aldus Hansen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels