nieuws

Eerste pijler voor ’s werelds langste hangbrug

bouwbreed

Smit Maritime Contractors heeft in de Griekse Golf van Korinthe de eerste brugpijler, M3, voor de bouw van een hangbrug gepositioneerd.

Aan deze 2250 meter lange brug wordt gewerkt door het Frans/Griekse consortium ‘Kinopraxia Gefyra’. De brug, die het zuidwestelijke deel van Griekenland met het noordwesten verbindt, wordt in 2004 opgeleverd. De huidige manier van reizen gebeurt via een overbelaste veerbootverbinding. Als de hangbrug gereed is, wordt de reistijd gereduceerd van 45 tot 5 minuten. Dagelijks zullen meer dan tienduizend voertuigen de brug gebruiken. De constructie is zodanig berekend dat deze aanvaringsschade van grote schepen kan doorstaan. Daarnaast is de brug aardbevingsbestendig (7 op de schaal van Richter) en kan zij windsnelheden van meer dan 250 kilometer per uur doorstaan. De diepte van de Golf van Korinthe ter plekke van de bouw is 65 meter.

De brug krijgt vier pylonen. De 70.000 ton wegende pijlerkoppen, met een diameter van 90 en een hoogte van 9 meter, worden gefabriceerd in een specifiek voor deze opdracht gebouwd droogdok met twee niveaus in Antirion. Het droogdok is 200 meter lang, 100 meter breed en 14 meter hoog.

Sleepboten brengen de eerste brugpijler, M3, van het droogdok naar de dokhaven van het Griekse Antirion. De pijler M4 is inmiddels van het droogdok naar de dokhaven versleept en zal in november worden geplaatst. De twee laatste elementen, M1 en M2, zullen in mei en november volgend jaar naar hun definitieve plek worden versleept.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels