nieuws

Bovenbouw HSL-Zuid duurste pps ooit

bouwbreed

De bovenbouw van de HSL-Zuid is met een waarde 5,7 miljard gulden het grootste publiek-private contract ooit. De ministers Netelenbos en Zalm ondertekenden vrijdag de intentieovereenkomst met consortium Infraspeed. In ruil voor een jaarlijkse rijksbijdrage van 231 miljoen gulden garanderen zij de aanleg van de rails, beveiliging, elektriciteit, communicatie en geluidsschermen én het onderhoud gedurende 25 jaar.

Minister Zalm van Financiën heeft uitgerekend dat deze contractvorm het Rijk 5 procent van de kosten bespaart. Het pps-contract is aantrekkelijker door lagere kosten, hoge kwaliteit, snelle uitvoering en een duidelijk budget voor de overheid gedurende de looptijd van het contract. Het contract loopt 25 jaar, exclusief de bouwperiode van vier jaar.

De risico’s voor ontwerp, bouw, onderhoud en financiering van de bovenbouw liggen volledig bij de marktpartijen. Infraspeed is een samenwerkingsverband van Fluor Daniel BV, BAM/NBM en Siemens. Daarnaast staan zes financiers, waaronder ING en Rabo, garant voor de financiering.

Omvangrijk

Het takenpakket van de zogenoemde infraprovider is omvangrijk. Zij dragen zorg voor het ontwerp, levering en aanleg van alle systeemcomponenten als energievoorziening, signalerings, communicatie en andere besturingssystemen.

Hetzelfde geldt voor het railsysteem op de betonconstructie en de geluidswerende voorzieningen. Het consortium zorgt ook voor onderhoud en eventuele vernieuwing van de systemen en kunstwerken gedurende een kwart eeuw. Bij een beschikbaarheid van 99 procent ontvangt zij daarvoor jaarlijks 231 miljoen gulden. Gedurende die hele periode is de staat eigenaar van de lijn.

Gewend

Het zal een enorme opgave worden, verwacht De Vries van de raad van bestuur van BAM/NBM. “De tijdsdruk om in 2005 alles op te leveren is enorm, maar dat zijn we gewend. Het hele contract zit trouwens vol met bonus/malusregelingen die het aantrekkelijk maken snel te bouwen. Maar vertragende onteigeningen bijvoorbeeld hebben wij niet in de hand”, licht De Vries toe.

De bouwer zal nu gaan studeren op eventuele efficiency-voordelen die nog te behalen zijn, omdat zij ook betrokken zijn bij de onderbouw. Het consortium heeft zo’n tien miljoen gulden moeten investeren om de bovenbouw binnen te halen en heeft twee andere combinaties met bouwers als Stukton, Volker Wessels Stevin en Dura Vermeer weten te overtroeven.

De verbinding, over een lengte van 95 kilometer tussen Amsterdam via Rotterdam naar de Belgische grens, is daarmee ook het duurste bouwproject ooit. De totale investering van het Rijk komt neer op zo’n 17, 5 miljard gulden, inclusief de verlegging van twee rijkswegen en het onderhoud gedurende 25 jaar. Daar staan de inkomsten voor de exploitatie tegenover, maar de aanbesteding van het vervoer laat nog even op zich wachten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels