nieuws

Boor Sophiatunnel staat langer stil

bouwbreed

De onderhoudsstop van de boormachine van de Sophiaspoortunnel, onderdeel van de Betuweroute, gaat langer duren dan gepland. Het aanbrengen van een drie meter dik dichtblok voor de boor gaat minder makkelijk dan verwacht.

Werd er twee weken geleden nog van uitgegaan dat de machine als gevolg van de blow-out vier weken langer zou stilstaan, inmiddels wordt rekening gehouden met een vertraging van zes weken.

Bouwer Tubecon I, een combinatie van Boskalis, Heijmans, Hochtief, Philipp Holzmann en BAM NBM, en opdrachtgever Projectorganisatie Betuweroute maakten twee weken geleden bekend dat na de stop voor onderhoud onder Hendrik-Ido-Ambacht een verzakking plaatsvond.

Die heeft een open verbinding tussen de ruimte voor de boor op 20 meter diepte en het maaiveld (blow-out) veroorzaakt. Hierdoor is het onmogelijk vóór de boorkop te werken. Dat is wel noodzakelijk, omdat de snijtanden moeten worden vervangen. Verder draaien is geen optie, omdat de snijtanden te veel zijn versleten.

Verzacht beton

Vóór de boor worden nu buizen met een diameter van 1,50 meter in de bodem gedraaid. De grond wordt vervolgens verwijderd en daarvoor in de plaats stort de aannemer verzacht beton. Zo wordt een dichtblok met een dikte van drie meter gemaakt. Als dat klaar is, laat de bouwer de boor een stukje het beton in lopen. Vervolgens kan de kop worden teruggetrokken en ontstaat een ruimte waar de speciale duikers aan de slag kunnen.

Het aanbrengen van het beton vergt volgens woordvoerder J. Quak van de projectorganisatie Betuweroute, vrij veel tijd. “We werken nu van 7 tot 22 uur. Om tijd te winnen zouden we nog wel wat intensiever aan de slag willen, maar we moeten rekening houden met de omgeving. Veel mensen hebben begrip voor de werkzaamheden. We onderzoeken nu of een intensivering mogelijk is. Mede daarvan hangt af of we uiteindelijk aan zes weken voldoende hebben.”

Niet dramatisch

Quak doet niet al te dramatisch over het tijdverlies. We hebben inmiddels zulke goede ervaringen opgedaan, dat we denken bij het boorproces van de tweede buis weer tijd te winnen. Natuurlijk vindt de bouwer het niet leuk, want voor hem is tijd natuurlijk geld. Maar op zich loopt het boorproces erg goed.”

De boor bevindt zich nu op drie kilometer in de eerste buis. De tunnel krijgt twee buizen met een lengte van 4,2 kilometer.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels