nieuws

Bermen in één werkgang op hoogte

bouwbreed

“Een goed beheer van de bermen van gemeentelijke, provinciale en rijkswegen is van groot belang voor de verkeersveiligheid. Het juiste profiel van het talud is nodig voor de afvoer van hemelwater, bovendien bevordert verschraling van de toplaag van de berm de groei van allerlei kruiden. Daarbij moet de stabiliteit van de berm gehandhaafd blijven.”

Nick Drijfhout van Hooff, bedrijfsleider van Verhoeven Groen in Oostrum bij Venray, is trots op zijn machine die in één werkgang de berm op orde maakt. Er rijden niet zo gek veel van deze machines in Europa. De Duitse machinefabriek Dücker maakt ze per stuk. Verhoeven had een exemplaar, dat na tien jaar trouwe dienst is ingeruild. En het groenonderhoudsbedrijf heeft nog een ‘linksdraaiend’ exemplaar, speciaal voor middenbermen.

“De verklaring is simpel”, zegt Drijfhout van Hooff. “We moeten altijd met de rijrichting mee werken en dus hebben we voor de middenbermen een andere machine nodig. Dat is de enige die er in Nederland bestaat. Die machine is inmiddels zeven of acht jaar oud en zal nog wel een paar jaar meegaan.”

“De oude rechtsdraaiende machine is een jaar of tien meegegaan. Maar de nieuwe is een totaal andere, een doorontwikkeld concept, waarbij onder meer nu ook de overtollige grond direct in de berm kan worden verspreid, als het ware weggeblazen.”

De Duitse fabrikant, die ook maaimachines, klepelbakken en dergelijke maakt, heeft de machine ontwikkeld in nauw overleg met de mensen van Verhoeven Groen.

Overgroei

Bij de gebruikelijke werkgang rijdt de machine met de rechter wielen over de witte streep en een mes schraapt de overgroei van het wegdek.

Een in hoogte verstelbare frees van een meter breed, die tegen de rijrichting in draait, haalt met zware klepels de overtollige grond naar binnen. Met een worm gaat de grond naar twee transportbanden. De snelheid van de tweede band is apart regelbaar. Waar het kan, wordt de grond in de berm geblazen en in andere gevallen valt zij in een vrachtauto.

Aan de voorkant van de machine zit verticaal een stevige stang. Als de vrachtauto in z’n ‘vrij’ staat, duwt de machine deze vooruit. Twee schoepenwielen van 1,5 meter en 60 centimeter breed en onafhankelijk van elkaar instelbaar, kunnen het talud tot 2,5 meter van de rand van het wegdek op de gewenst hoogte brengen. De overtollige grond wordt door de schoepenwielen naar de frees gevoerd, die de grond ‘naar binnen hapt’.

“Door de berm jarenlang met een klepelmaaier te bewerken”, zegt Drijfhout van Hooff, “wordt de bovenlaag te rijk door de humus, waardoor kruiden weinig kans krijgen zich te ontwikkelen. In het ecologisch bermbeheer willen we juist schrale grond en door de bovenlaag af te schrapen verschraalt zij. De gewenste kruidenvegetatie komt dan terug. Natuurlijk ziet de berm er na ons werk er omgewoeld uit, maar in minder dan een half jaar is dat hersteld.”

Stiller

De machine is niet alleen slimmer in elkaar gezet dan de vorige, ook is hij stiller en is aandacht besteed aan de werkomstandigheden van de machinist. Die zit nu in een comfortabele cabine, de handelingen voert hij uit met elektrisch-hydraulische bediening met vingertipschakelingen en joysticks. In verband met het geluidsniveau is de Deutz-motor vervangen door een motor van Mercedes Benz. Via een camera en monitor kan de machinist op de tweede transportband kijken en zien wanneer de vrachtwagen vol is.

“Maar veel liever blazen we de overtollige grond terug in de berm”, zegt Drijfhout van Hooff. “Als we de grond afvoeren, moet het in depot en moeten we bemonsteren. Die bemonstering is kostbaar en tijdrovend. Het Bouwstoffenbesluit wordt ook steeds strenger. Dus als het even kan, voeren we liever niet af. Bovendien is het afvoeren van het afgeschraapte materiaal de grootste kostenpost van het werk. Overigens zijn de aanliggende gemeenten van rijks- en provinciale wegen het bevoegd gezag en die bepalen dan ook of de grond wordt afgevoerd of weggeblazen.”

De nieuwe machine, die rond zes ton heeft gekost, heeft wel tot een bezuiniging in de afvoer van grond geleid. Want in plaats van 6 x 6 vrachtwagens kan de machine nu veel grotere 8 x 4’s voortduwen. Maximaal kan de machine 8 kilometer berm per dag bewerken.

Sportvelden

Verhoeven Groen, dat ook gespecialiseerd is in aanleg en onderhoud van sportvelden, krijgt 60 tot 70 procent van zijn opdrachten van overheden. De rest komt van het bedrijfsleven, voor het onderhoud van bedrijfsterreinen en terreinen rond kantoren. Ook wordt de machine tegenwoordig steeds vaker langs wegen in België ingezet.

Hondenpoep

Het bedrijf is onderdeel van BTL Beheer, een serie bedrijven die zich met alle facetten van de leefomgeving bezighoudt. Eén maakt vooral plannen: ruimtelijke en structuurplannen, inrichtingsplannen en beheer- en onderhoudsplannen. De uitvoeringspoot werkt vanuit elf regionale vestigingen door heel Nederland. Opmerkelijk zijn de machines, zogenoemde Poema’s, die door BTL zijn ontwikkeld om grasvelden te ontdoen van hondenpoep. Het hoofdkantoor van BTL staat in het Noord-Brabantse Haaren. Er werken zo’n 450 mensen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels