nieuws

Wereld ligt open voor gereedschap Nooitgedagt

bouwbreed

Een half jaar nadat hij aangetreden was als directeur, moest hij een Amerikaans gezelschap uitleggen waar de naam Koninklijke Fabrieken J. Nooitgedagt & Zonen BV voor stond. “Een hele klus”, zegt directeur W.J.P. Westerbos, “want het fenomeen koninklijke kennen ze niet in de Verenigde Staten.”

De presentatie was het gevolg van een tweede overname van het van oorsprong IJlster familiebedrijf in houtbewerkingsgereedschappen, dat in 1865 werd opgericht. Een jaar eerder, in februari 1997, kocht de Engelse Record groep de onderneming van de familie. Die beursgenoteerde onderneming werd overgenomen door American Tool Companies Inc. uit Illinois, Verenigde Staten.

Ook dat is een familiebedrijf, waar nu de derde generatie aan het hoofd staat. Oprichter William Petersen introduceerde de griptang, een succesvol product en het begin van een wereldomvattend imperium van gereedschapfabrieken.

“We zijn nu vertegenwoordigd in bijna alle werelddelen met productievestigingen, variërend van beitels – ons eigen product – tot en met zagen, boren, tangen en zaagmachines”, geeft de directeur aan.

Leidende rol

Binnen dat concern heeft het oude Friese familiebedrijf de leidende rol gekregen voor de Benelux. “We verkopen hier niet alleen onze eigen producten, naast beitels ook duimstokken, houten schaven, breekijzers, koevoeten en drevels, maar zijn ook verantwoordelijk voor de introductie en verkoop van producten van onze zusterbedrijven over de hele wereld”, legt de Friese ondernemer uit.

Om die reden liggen er drukke maanden in het verschiet voor de zakenman, want op z’n bureau ligt een folder met nieuwe producten, ruim twee A4-tjes groot, naast een productcatalogus van 283 pagina’s dik. Met drie producten is de marketing al druk in de weer.

Derde hand

De Quick Grip is een klemtang, “die je heel handig kunt gebruiken als derde hand”, demonstreert de zakenman. Daarnaast komt Record, de vroegere moeder, met een bankschroef van kunststof. “De basis is van metaal, maar door het gebruik van harde kunststoffen krijg je een lichtgewicht bankschroef, die niet vet is en niet roest, terwijl hij hetzelfde kan als de metalen variant.”

Derde product waarvan de introductie begonnen is, is Quick Change klemtang, die ook als spreider te gebruiken is. Het handige apparaat is een goede vervanger van de aloude lijmklem.

“Dat hoort allemaal bij de handelspoot van onze onderneming” vervolgt Westerbos, want ook het eigen productengamma speelt nog steeds een belangrijke rol. Dat wordt weer verkocht door de andere zusterbedrijven. “Veelal onder hun merknaam, want introductie van onze naam vraagt een te grote marketinginspanning”, legt hij uit. De naam Nooitgedagt is in het buitenland bijna niet uit te spreken en onbekend. “En je moet alles aanpassen, de verpakking, de handleiding en je voorraadbeheer, terwijl je over duizenden items praat.”

Ontwikkelingen

Dat er in IJlst nu producten onder andere namen geproduceerd worden, is niet nieuw. Voorheen gebeurde dat ook. Westerbos noemt het voorbeeld van Spanje. Ook een Spanjaard breekt zijn tong over de naam, “en dus produceren we al jaren onder Spaanse namen voor de grote marktpartijen”.

In Zuid Afrika wordt het gereedschap wel verkocht onder de eigen naam. Dat land telt, volgens Westerbos, twee dorpjes die dezelfde naam dragen en “er is ook een wijnmerk met die naam”.

Met de ontwikkelingen van de laatste jaren is het eens zo rustige kalme familiebedrijf in een stroomversnelling geraakt. De afgelopen vijf jaar verdubbelde de omzet tot ruim 15 miljoen gulden en voor dit jaar mikt de directeur op een omzet van tussen de 20 en 25 miljoen. Daarnaast verdubbelde de personele bezetting tot veertig mensen en Westerbos ziet nog een verdere groei in het verschiet.

Substantiële groei

Want American Tool behoort tot de top vijf in de wereld met ruim 1 miljard dollar omzet en vierduizend personeelsleden. Het concern introduceert aan de lopende band nieuw producten, “en omdat wij verantwoordelijk zijn voor de Benelux en nu onderdeel uitmaken van een wereldwijd netwerk, verwacht ik een substantiële groei de komende jaren”.

Kerngegevens

Naam Koninklijke Fabrieken J. Nooitgedagt & Zonen BV

Onderdeel van American Tool Companies Inc. Sinds 1998

Directie W.J.P. Westerbos

Opgericht 1865

Vestigingsplaats IJlst

Omzet

American Tool Companies: 1 miljard dollar (2000)

Nooitgedagt Ruim 15 miljoen gulden (2000) 20/25 miljoen (2001)

Winst Familiebedrijf doet geen mededelingen

Personeel

American Tool Companies 4000 mensen

Nooitgedagt 40 mensen

Activiteiten wereldwijd productie handgereedschap

Benelux marketing alle producten concern

Regio Benelux

Keurmerken

ISO 2927 voor beitels

ISO 9001 (2001)

‘Een buitenlander kan de naam haast niet uitspreken’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels