nieuws

Water parkeergarage Olympisch Stadion eindelijk onder controle

bouwbreed

Na onvoorziene problemen met het grondwater is dan toch officieel een droge parkeergarage onder de grasmat van het Olympisch Stadion in gebruik genomen. Een combinatie van technische oplossingen leidde tot de definitieve door Strukton BV uitgevoerde herstelwerkzaamheden.

“Om het grondwater buiten te houden hebben we een aantal technische mogelijkheden de revue laten passeren. We dienden daarbij rekening te houden met de houten palenfundering van het Olympisch Stadion”, aldus R. van Spaandonk, adviseur Vastgoedrealisatie van SFB Vastgoed. “Als die droog zouden komen te staan, hadden we een bijkomend probleem.”

Uiteindelijk is unaniem gekozen voor een combinatie van structurele maatregelen. Zo zijn er van binnenuit tot 11 meter diepte damwanden geslagen. Lengtes van 2 meter zijn opgelast en weggeheid. De tunnels van het complex zijn door trekpalen die door de vloer heen zijn geslagen, extra beschermd tegen de opwaartse kracht van het grondwater. Als laatste maatregel is op de garagevloer een extra vloer aangebracht, met uitzondering van de in- en uitritten.” Door de getroffen voorzieningen is de constructie afgesloten van het grondwater en kan er geen regenwater meer doordringen. Er druppelt nu slechts grondwater door de damwanden, wat goed te stabiliseren is. Er is sprake van een acceptabel debiet van 2 tot 5 kubieke meter per etmaal. Verder zijn meetpunten, verbonden aan monitoren aangebracht die om de veertien dagen worden gecontroleerd.

Ligging

De ligging van de garage, nabij de ring A10 en de Zuid-As is gunstig. Trams en bussen die van hier vertrekken zorgen ervoor dat het als een goed transferpunt is te gebruiken. De totale vloeroppervlakte bedraagt 22.000 vierkante meter. In de parkeergarage zijn 850 plaatsen voor auto’s, 250 voor fietsen en dertig voor motorfietsen beschikbaar.

Aan de noordzijde van het complex is één gecombineerde in- en uitrit. In het Olympisch Stadion bevinden zich acht toegangen tot de garage. Bezoekers kunnen hierdoor van binnenuit de kantoor- en bedrijfsruimten van het stadion bereiken. Van Spaandonk: “Door de ontstane polder is bovendien eventuele verontreiniging van auto’s goed meetbaar. Dat is een bijkomend voordeel van dit pakket oplossingen.”

Licht

Opdrachtgever BPF Bouw, het Bedrijfspensioenfonds voor de Bouwnijverheid, heeft tamelijk veel nadruk gelegd op de aankleding van het ondergrondse bouwwerk. Er is voor de oriëntatie en ter voorkoming van het bekende onprettige gevoel in ondergrondse ruimten, een opvallend heldere verlichting aangebracht. Verder hebben kunstenaars ter veraangenaming een oriënterend kunstwerk gemaakt dat verwijst naar de sport.

De parkeergarage is net als de renovatie van het Olympisch Stadion een project van SFB Vastgoed. A. van Sticht van Architectenbureau Van Sticht in Amsterdam heeft de garage tezamen met constructeur Van Rossum ontworpen. De totale stichtingskosten bedragen 24 miljoen gulden. Woordvoersters M.G.M. van Dormael van SFB Vastgoed en L. van Gorcum van Strukton BV weten nog niet wie de ontstane miljoenenschade van de herstelwerkzaamheden moet gaan betalen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels