nieuws

TRIS kijkt voor beheerders van spoor in de toekomst

bouwbreed

Het ontmoeten van bekenden in een informele sfeer, het leggen van nieuwe contacten en het presenteren van noviteiten. Een beurs als alle andere beursen met schuifelende bezoekers in overvolle gangpaden? Nee. De Rail-Tech en Infra-Tunnel 2001 in de Jaarbeurs is een specialistenbeurs. Tunnelboorders en spoorstaafdeskundigen exposeren hun waar voor een klein, geïnteresseerd publiek.

Een van de deelnemers is Volker Stevin Rail & Traffic. Dit bedrijf presenteert onder andere het softwareprogramma Track Information System (TRIS), dat in eigen beheer werd ontwikkeld. H.W. Rouhof is account-manager bij Volker Stevin: “Hiermee kunnen we in de toekomst kijken. Na het laden van zogenaamde meetdata in de computer, kunnen met behulp van TRIS strategieën bepaald worden voor toekomstig beheer.”

De ingevoerde data zijn gegevens die een meettrein of onderhoudsmedewerker verzamelt over de staat van onderhoud van het spoor, de wissels of de hoogte van de rails ten opzichte van de dwarsliggers. Rouhof: “TRIS analyseert en voorspelt vervolgens hoe de slijtage zich gedraagt. Voorwaarde is wel dat meetwaarden over een bepaalde periode bekend moeten zijn om een tendens vast te stellen.”

Slijtage

Voor het bepalen van een mogelijke strategie zijn twee elementen van belang: de buitengebruikstelling van het spoor en de totale kosten. Rouhof: “Als spoorstaven door slijtage aan vervanging toe zijn, maar een nabij gelegen wissel nog wel even mee kan gaan, geeft TRIS aan wat een mogelijke strategie is. Het direct vervangen van rails zorgt voor een buitengebruikstelling van het spoor. Dat geeft overlast en kosten. Het programma geeft dan aan of het raadzaam is om nog even te wachten tot ook de wissel aan vervanging toe is.”

Rouhof: “Verder kan TRIS een waarschuwing geven of een bepaalde wissel over enkele jaren een storing zal geven.”

Het programma legt de beheerder niets op. Het analyseert de gegevens en stelt een aantal strategieën voor. De ontwikkeling van het programma heeft acht jaar gekost. Rouhof: “Het systeem is inmiddels al in gebruik bij Volker Stevin Rail & Traffic, maar we gaan er ook de markt mee op.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels