nieuws

Station in Rotterdam onder glazen

bouwbreed

Negen tientallen meters hoge champagneglazen op de plaats van het huidige Centraal Station van Rotterdam. Dat is het plan van het Britse stedenbouwkundig bureau Alsop & Störmer. Het bureau presenteerde gisteren het Ontwerp Masterplan voor het project Rotterdam Centraal.

Onder de champagneglazen – een mogelijk ‘cultuurpaleis’ – komt een mobiliteitsknoop, waarin als nieuwkomers de Hogesnelheidslijn en RandstadRail zijn opgenomen. Het masterplan van Alsop omvat vier componenten. De mobiliteitsknoop komt, gezien de tijdsdruk van HSL en RandstadRail, als eerste aan de beurt.

De nieuwe terminal, met drie niveaus, strekt zich uit van Proveniersplein tot op het Kruisplein. Niveau 1 is een groot voetgangersgebied, vanwaar alle vervoersvormen gemakkelijk bereikbaar zijn. Een oplopend ‘balkon’ vormt een looproute van noord naar zuid. Boven het huidige Stationsplein komt het ‘cultuurpaleis’. In het concept zijn luxe wachtruimtes voor HSL-reizigers voorzien, urban entertainment, winkels, kantoren en horeca. Alsop: “Volgens studies zal de mobiliteitshub jaarlijks door 78 miljoen mensen worden gebruikt. Dat is meer dan Schiphol nu.”

Postkantoor

Van het huidige stationsgebouw blijven alleen de letters bewaard. Het stationspostkantoor kan wel behouden blijven. In oost-westrichting is evenwijdig aan de sporen een nieuwe laan voorzien: de Delftselaan. De laan verbindt de huidige Delftsestraat met het Hofpleinkwartier. Het Weena wordt als een stadsboulevard ingericht. Het gebied wordt ‘teruggegeven aan de voetganger’. De trams gaan vanaf het Unilever-gebouw ondergronds en de nu brede autorijbanen worden fors versmald.

In het nieuwe binnenstedelijke gebied, in totaal twintig hectare, is een vastgoedprogramma voorzien van 641.000 vierkante meter, onderverdeeld in 318.000 vierkante meter kantoren, 195.000 vierkante meter woningen en 128.000 vierkante meter urban entertainment. De realisatie van het plan loopt van 2003 tot 2018. De totale investering bedraagt 4,7 miljard gulden.

De partners waarmee de gemeente Rotterdam samenwerkt – NS Vastgoed, Rodamco Nederland en ING Vastgoed – en ook B en W staan achter het plan.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels