nieuws

Satelliet helpt aannemer bij accuraat storten van beton

bouwbreed

De techniek van het wereldwijde positioneringssysteem (GPS) informeert al enige jaren mensen waar ze zich bevinden. Dat gebeurt door middel van een satellietstelsel dat via radiosignalen de desbetreffende lengte- en breedtegraad en de hoogte berekent. De kosten van GPS dalen gestaag, terwijl de accuratesse toeneemt. Dezelfde positioneringstechnieken zorgen voor een nauwkeuriger betonstort, maken kraanbewegingen preciezer en houden verdichtingswerk op maat.

Caterpillar ontwikkelde aanverwante technieken voor GPS, zoals een verbeterde plaatsbepaling van een satelliet die daardoor nauwkeuriger coördinaten verstrekt over een locatie op aarde.

Gebruikers kunnen zo toe met één satelliet in plaats van de gebruikelijke drie. Andersom kunnen door de plaatsbepaling van één of meer satellieten tot op de centimeter de coördinaten van een locatie op aarde worden berekend. In alle gevallen gebruikt Caterpillar normaal in de handel te krijgen benodigdheden. Het systeem met een enkele satelliet volgt bijvoorbeeld zonder onderbrekingen vrachtwagens.

Geautomatiseerd

Dat schept onder meer mogelijkheden voor geautomatiseerd materieel in afgelegen gebieden. Grote(re) gebieden kunnen met behulp van GPS-technieken sneller en vooral goedkoper bouwrijp worden gemaakt. Het materieel wordt in dat geval via de satelliet op afstand bestuurd.

Op die manier kunnen de machines een afgepaald terrein bewerken zonder dat ze het andere materieel in de wielen rijden. Het hoogteverschil tussen het oorspronkelijke terrein en het bouwrijpgemaakte wordt direct verwerkt in doorlopend aangepaste topografische kaarten. Op hun beurt tekenen deze de voortgang van het werk.

In het verlengde daarvan geeft het systeem uitsluitsel over grondvolumes en beladingen door die af te zetten tegen het oorspronkelijke en het veranderde oppervlak.

De voordelen van de satelliet komen niet uitsluitend in geautomatiseerd materieel tot hun recht. De technologie houdt bijvoorbeeld ook de staat van onderhoud van ‘gewone’ bouwmachines bij.

De centrale werkplaats krijgt zo van dag tot dag via een draadloze (satelliet)telefoon een statusrapport. Het Duitse Putzmeister voorzag inmiddels vijf betonpompmodellen van een ‘onderhoudscomputer’. Die geeft onder meer de mate aan waarmee de onderdelen door het beton slijten. Worden de pompbuizen te dun dan waarschuwt het systeem zelfstandig dat vervanging gewenst is.

GPS laat de bedrijfskosten nog verder dalen, omdat het de betonpomp letterlijk zonder omwegen op de locatie brengt. Mede omdat voor dergelijke hulpmiddelen standaard voorzieningen worden gebruikt blijft de investering beperkt. Putzmeister rekent bij een gemiddelde betonpompprijs van zo’n 1 miljoen gulden met hooguit 5 procent meerkosten.

Het draadloze communicatiesysteem UMTS vergroot de nu bestaande mogelijkheden nog verder. De zaktelefoon kan dan bijvoorbeeld digitale foto’s van schades doorsturen.

Weinig interesse

Door middel van UMTS kunnen bouwmachines ook met elkaar ‘communiceren’ en op die manier voorkomen dat de arm van de betonpomp verstrikt raakt in de torenkraan.

Anders dan bijvoorbeeld loonbedrijven in de landbouw toont de doorsnee aannemer vooralsnog weinig interesse in deze technieken. Niet in de laatste plaats omdat de zogeheten teleservice de producenten in elk geval in theorie de mogelijkheid biedt de machinist op de vingers te kijken. Fabrikanten als Liebherr leerden ook dat centraal verzamelde gegevens over de technische toestand de belangen van de wederverkopers schaadt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels