nieuws

Meer treinen door slimme trucs

bouwbreed

Op drukke trajecten kunnen op korte termijn 30 tot 40 procent meer reizigers- en goederentreinen rijden. Door een ‘slimme combinatie’ van alternatieve dienstregelingen en kleine aanpassingen aan de infrastructuur kan het nijpende capaciteitsprobleem op het spoor worden opgelost.

Dat blijkt uit een gisteren gepresenteerd onderzoek van Railforum Nederland, een lobbyclub van het spoorwezen.

Om het plan, bedoeld voor de spits, te laten slagen, moeten treinen op de drukke trajecten meer met dezelfde gemiddelde snelheid rijden en is het wenselijk dat ze dezelfde stoptijd op stations krijgen. Daarnaast is verplaatsing van seinpalen noodzakelijk en de aanleg van passeersporen, waar snelle treinen de langzamere kunnen inhalen. Per traject bedragen de kosten 600 à 750 miljoen gulden.

Verslechteren

Het plan voorziet in betere verbindingen voor het merendeel van de reizigers, omdat er meer treinen rijden. Aan de andere kant zal voor een klein deel van de reizigers de verbinding verslechteren of zelfs vervallen. Het goederenvervoer zal meer ruimte krijgen. Theoretisch is een toename van de capaciteit met 80 procent mogelijk, maar dan is de betrouwbaarheid beneden peil. Bij 30 tot 40 procent meer treinen blijft de dienstregeling uitvoerbaar.

In het onderzoek zijn de trajecten Amsterdam-Eindhoven en Den Haag-Eindhoven op de korrel genomen. Andere ‘paden’ die op korte termijn in aanmerking komen zijn Utrecht-Zwolle, Utrecht-Arnhem en Amersfoort-Amsterdam. “Op deze trajecten is het mogelijk de plannen binnen vijf jaar in te voeren”, aldus H. van Gorp van Railforum Nederland. Volgens hem heeft de NS-directie toegezegd snel aan de slag te gaan. Het onderzoek getiteld ‘Groeisporen’ is uitgevoerd onder leiding van Railforum Nederland. NS-Reizigers, Railned, Railinfrabeheer, Railion Benelux, Railverkeersleiding, Holland Railconsult en Verkeer en Waterstaat hebben er aan meegewerkt. Voor de zekerheid heeft Railforum Nederland het onderzoek nog eens over laten doen door een Duitse bureau, dat tot dezelfde conclusies kwam.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels