nieuws

Injectie met lucht maakt benzinemotor efficiënter

bouwbreed

Een injectiesysteem gebaseerd op lucht zorgt voor schonere verbranding en maakt motoren efficiënter. Het Australische Orbital ontwikkelde dit systeem in de jaren tachtig voor tweetaktmotoren. Sinds kort bedient het systeem ook viertaktmotoren.

Het bedrijf verwerkte het systeem in een Ford Mondeo die zo aan de Euro IV-normering voldeed bij een 10 procent lager brandstofverbruik. Orbital stelde de benodigdheden voornamelijk samen uit standaardproducten. De Euro IV-normering wordt in 2005 van kracht. Europese fabrikanten van benzine-auto’s denken die waarden te halen door middel van directe injectie.

Die methode wordt hoogst zelden toegepast in benzinemotoren. Alleen Mitsubishi biedt in Europa drie modellen aan. Daarin wordt brandstof onder hoge druk direct in de cilinder geïnjecteerd. Bij lage motorbelasting mengt een kleine hoeveelheid brandstof met een beduidend grotere hoeveelheid lucht. Dit magere mengsel ontbrandt alleen als de brandstof rond de bougie wordt geconcentreerd.

Orbital injecteert de brandstof met behulp van lucht in de cilinder. Het systeem voegt in een aparte voorziening brandstof en lucht samen, waardoor een soort ‘benzinemist’ ontstaat. Deze wordt in de cilinder rond de bougie gebracht. Door deze voormenging ontstaat een stabielere verbranding en komen minder koolwaterstoffen vrij. Ongeveer de helft van het vrijkomende uitlaatgas kan met het brandstofmengsel worden gemengd. Zo neemt de uitstoot van stikstofoxide af. Het injectiesysteem werkt bij een druk van 7,5 Bar; de voorziening van Mitsubishi vergt 150 Bar.

Katalysator

Deze voorzieningen zijn met een standaard driewegkatalysator in een tweeliter Ford Mondeo Zetec gemonteerd. Zo voldeed de emissie aan de Euro IV-normering.

Het aandeel vervuilende stoffen in het uitlaatgas daalt verder als de katalysator wordt voorzien van een filter dat stikstofoxide absorbeert. Hetzelfde filter zorgt dat de motor met een magerder brandstofmengsel toekan. Zo kan het brandstofverbruik met 17 procent dalen.

Onder de naam Synerject participeren Orbital en Siemens Automotive in een gezamenlijk bedrijf dat het systeem op de markt brengt. Siemens levert brandstofsysteem en motorregelende elektronica.

Met de Amerikaanse toeleverancier Delphi integreert Orbital injector en bougie. Autofabrikanten kunnen deze constructie toepassen zonder dat ze hun motoren ingrijpend moeten wijzigen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels