nieuws

‘Even’ rijplatenbaan leggen van achterop de vrachtwagen

bouwbreed

De chauffeur zit op het stoeltje aan de autolaadkraan, de radio op fiks volume. Hij hijst rijplaten van zijn laadbak, legt ze nauwkeurig op de zompige grond en rijdt met de afstandsbediening zijn zware truck een stukje naar achteren over de zojuist gelegde platen. Zo legt hij per uur een paar honderd meter tijdelijke rijbaan. Het Waddinxveense transportbedrijf Van Noort heeft er een specialisme van gemaakt.

“Inmiddels rijden vijf van onze auto’s speciaal voor het leggen van rijplaten”, zegt directeur Fred van Noort, “en we hebben een zesde in bestelling. Vier zijn uitsluitend geschikt voor het vervoer van rijplaten en draglineschotten”.

Van Noort doet dat voor verhuurbedrijf Lekkerkerker in Rotterdam, dat tevens aannemer is van industriële sloopwerken. De samenwerking is begonnen toen vader Bert van Noort met zijn buurman, de toenmalige directeur van Lekkerkerker, onder een borrel over het probleem filosofeerde. “Het begon als een kwestie van vertrouwen en van gunning. Wij deden in goederentransport en zoiets was voor ons geheel nieuw. Ik heb het dan over halverwege de jaren tachtig. Ik meen intussen wel te kunnen zeggen dat het gelukt is.”

In het begin werden de platen, aan de kopse kanten voorzien van een ‘L’ van Lekkerkerker als herkenning en als hijsoog, met haken en kettingen van de auto gesleurd. Stapje voor stapje ging de ontwikkeling verder. Fred van Noort: “De autolaadkraan scheelde natuurlijk al een heel stuk. We hebben nu op elke auto een autolaadkraan met een grijper. In de loop der jaren is ook die grijper door ons, samen met de leverancier, doorontwikkeld. Er zitten nu speciale tanden aan om de rijplaten en draglineschotten gemakkelijk te kunnen oppakken”.

“We hebben in de loop der jaren voortdurend geprobeerd verbeteringen aan te brengen. We wilden natuurlijk de auto steeds beter vanaf de kraan laten rijden. Dat gaf eerst problemen met de aandrijving, toen was de geschakelde versnellingsbak een obstakel, want het systeem daarop was storingsgevoelig. Uiteindelijk lukt het nu met de automatische versnellingsbak heel goed. We laten de autobesturing vanaf de kraan aanleggen door de leverancier van de kraan en de truckdealer.”

Adviezen

Van Noort en Lekkerkerker geven ook adviezen over welke platen en schotten voor welke ondergrond het geschiktst is en of het leggen van de gewenste banen ook technisch uitvoerbaar is.

Lekkerkerker, van oudsher een sloopbedrijf, heeft ook bij de verhuur van rijplaten en dergelijke een snelle ontwikkeling doorgemaakt. Directeur Hans Stockmann: “Slopen is onze core business, maar van lieverlee is de verhuur van rijplaten en draglineschotten heel belangrijk geworden”.

“Aanvankelijk ging dat heel informeel: men bestelde wat platen en alleen de lengtemeters werden bijhouden. Breedte en dikte waren van ondergeschikt belang. Maar de belangstelling groeide en onze organisatie werd al snel beter. Reden om de eerste standaardmaat nieuw rechtstreeks bij de walserij te bestellen.

Vanaf dat moment werken we uitsluitend met standaardmaten. Het transport werd zwaarder en vergde meer specifieke vakkennis.”

“In rijplaten begon ook al een soort differentiatie te ontstaan: dikkere platen voor zwaarder gebruik, stalen platen voor min of meer gewoon gebruik van 400 tot 1200 kilo, kunststof voor lichtere toepassingen, draglineschotten met of zonder stalen balken of frame van vier tot twaalf meter. Voor elke toepassing is een bepaalde plaat ontstaan.”

“Voor ons was het duidelijk: wij zijn sterk in rijplaten en zij zijn sterk in vervoer. Dat is nog steeds gescheiden. Wij sturen onze factuur en de huurder krijgt een aparte factuur van Van Noort. Natuurlijk kan de klant ook kiezen voor een andere manier van transport. Wij adviseren Van Noort, maar de klanten zijn er in principe vrij in.”

Evenementen

Het gebruik van rijplaten is de laatste jaren snel toegenomen. Fred van Noort: “Wij komen niet alleen op bouwplaatsen, ook bij evenementen wordt steeds meer voorgeschreven dat er rijplaten komen ter bescherming van de ondergrond. Een goed voorbeeld is het CHIO in Rotterdam. Bij die paardensportmanifestatie worden in het Kralingse Bos tal van tijdelijke faciliteiten en parkeerplaatsen aangelegd. En de gemeente zegt ‘best, maar we willen na afloop geen enkele bandspoor zien’. De oplossing ligt dus in het leggen van rijplaten”.

“Daarnaast zien we allerlei ontwikkelingen, die er ook voor zorgen dat een tijdelijke rijbaan nodig is. Ik denk dan aan de aanleg van de Betuwelijn en de HSL. Daarvoor moet een hele massa hoogspanningsmasten worden verplaatst. Die staan allemaal in het veld en voor elke mast heb je gemiddeld al gauw drie tot vier kilometer tijdelijke rijbaan nodig.”

Export van het concept? “Nou nee”, zegt Stockmann. “We hebben wel eens rijplaten aan Noorwegen en Portugal verhuurd, maar de nadruk van het werk ligt door de slappe grondslag vooral in Nederland.”

‘Speciale tanden pakken de rijplaten makkelijk op’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels