nieuws

Drijvende woning zuigt KNSM-eiland leeg

bouwbreed

Vijf drijvende woningen waren probleemloos te water gelaten. Bij de zesde – de officiële doop – sloop de routine erin. De 32 wielen waarop de 135 ton wegende geschakelde waterwoning de hellingbaan afrolde, stonden niet recht. De rechterkant liep vast tegen het damtalud.

Vervelend, met veertig toekijkende genodigden die uit heel Nederland naar Hoorn waren gekomen om de verrichtingen van Ooms Bouwmaatschappij te bewonderen. De bewondering kwam wel – en niet zo weinig ook -, maar iets later dan gepland. Nadat de sleper De Redder zijn naam eer aan had gedaan en de woning vlot had getrokken, stelde uitvoerder Ed Rus vol trots vast dat “het rekenwerk perfect klopte”. Op de graad nauwkeurig dreef de woning volkomen horizontaal in de haven van de Schelphoek.

Geduwd door De Redder en getrokken door de Tijgerhaai bereikte het transport ongeveer zes uur later het Amsterdamse IJburg, waar het complex in eerste aanleg zal worden ingericht als verkoopcentrum van Het Oosten, in wiens opdracht de zes waterwoningen zijn gebouwd.

Animo

De animo voor wonen op het water is enorm. In de periode van ruim één jaar dat een modelwoning op verschillende plaatsen in Nederland te bezichtigen was, hebben zich 5500 potentiële kopers gemeld bij Gijsbert van der Woerdt, projectmanager waterwoningen van Ooms. Afkomstig uit alle doelgroepen, met uitzondering van gezinnen met heel jonge kinderen. De drijvende woningen oefenen speciale aantrekkingskracht uit op vijftigers die wel graag buiten willen zitten, maar (eindelijk) verlost willen zijn van het tuinonderhoud. Onder de gegadigden ook veel woonwerkers: architecten, grafisch ontwerpers en telewerkers. En natuurlijk de onvermijdelijke tweeverdieners.

Maar het meest verbaasd is Van der Woerdt over de belangstelling voor drijvend wonen onder de bewoners van het KNSM-eiland. Van de 800 bewoners hebben er 150 zich als potentiële koper opgegeven. Ze zijn maar al te graag bereid hun 100 vierkante meter grote appartement van acht ton voor een aanmerkelijk groter drijvend huis van dezelfde prijs in te ruilen.

Watertoets

Ooms mikt op een productie van 150 tot 250 woningen per jaar. Gestimuleerd door de watertoets, die voorschrijft dat tien procent van nieuwbouwwijken is bestemd voor wateropvang en -berging, verwacht Van der Woerdt dat drie tot vijf procent van alle toekomstige nieuwbouw uit waterwoningen kan bestaan.

De voorsprong die de Noord-Hollandse bouwer heeft op de concurrentie zit vooral in de constructiemethode van het platform. “De constructie is uiterst stijf, duurzaam, zeer stabiel, volledig onzinkbaar, optimaal isolerend, ongekend milieuvriendelijk, onderhoudsarm en heeft een enorm draagvermogen”, jubelt het bouwbedrijf in de brochure. De techniek komt van het Canadese bedrijf IMFS-International Marine Floatation Systems Inc. Het klinkt simpel: “Styrofoam-blokken die in beton worden gevat en zijn voorzien van inwendige dwars- en langsschoten.” “Maar het is een stuk ingewikkelder dan het klinkt”, verzekert Van der Woerdt.

Privacy

Architect ir. Art Zaaijer heeft twee basistypen ontworpen: type A, waarin op de ‘begane grond’ wordt gewoond, met een grote drijvende vlonder en een klein dakterras, en het B-type met wonen op de eerste verdieping met een klein dakterras en een groot dakterras op de tweede verdieping. Door per woning twee terrassen te maken, hebben de bewoners – ook bij de hoge dichtheden die op IJburg worden gerealiseerd – een behoorlijke privacy.

‘Rekenwerk klopt perfect’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels