nieuws

Vijftienhonderd vierkante meter taludbekleding per dag

bouwbreed

Met droge voeten de overkant halen lukt niet meer. De Millingse Dam staat blank. Een vrachtwagenchauffeur durft nog wel, ondanks de wassende Waal. Hij stuift met zijn wagen over de dam door het water. De verlaging van de Millingse Dam om het hoogwater bergingsruimte te bieden in de Ooijpolder was net in volle gang toen het water in de rivieren begon te stijgen.

“Dit is de ultieme test”, zegt J. Pannekoek, directeur van Altena Weg- en Waterbouw vol vertrouwen. In het werk aan de dam wordt een nieuwe vinding van Pannekoek toegepast. Ronataludplaat is een nieuwe taludbekleding als alternatief voor betonblokkenmatten. Ronataludplaat is makkelijk en snel te leggen, vormt meer ballast en blijft door het profiel beter op zijn plek. Bovendien levert de nieuwe toepassing in Millingen aan de Rijn een besparing op van zo’n half miljoen gulden.

Hol-en-dol

Ook al is op dit moment slechts een derde deel van de taludbekleding gereed, Pannekoek verwacht dat er genoeg ballast ligt om de dam in vorm te houden. “De test komt wel wat vroeg, maar als de dam het zó al houdt, dan is de bekleding, als het af is, in elk geval sterk genoeg”, zegt hij.

Ronataludplaat wordt gelegd op kunststofdoek, maar hoeft vanwege het gewicht en het profiel niet vastgelegd te worden. “De betonplaat heeft aan alle zijden een hol-en-dolprofiel”, laat Pannekoek zien. “Alleen rechtstandig kunnen de platen van hun plek getild worden. Door de open structuur heeft de betonplaat een groot drainerend vermogen. De zuigkracht van het water heeft daardoor minder invloed. Bovendien zorgt het geruwde oppervlak ervoor dat de energie uit het stromende water wordt gehaald.”

De Millingse Dam, achthonderd meter lang, is met één tot anderhalve meter verlaagd. Begin februari is het werk begonnen. Inmiddels is er een nieuwe asfaltweg op de dam aangelegd. Het aanbrengen van de taludbekleding is nog niet klaar. In totaal moet 25.000 vierkante meter Ronataludplaat worden gelegd, nu ligt er 10.000 vierkante meter. “Er is met man en macht doorgewerkt”, zegt Pannekoek. “Over de hele lengte van de dam ligt nu aan de binnenzijde betonplaat om te voorkomen dat het overstromingsgeweld van de Waal schade aanricht aan het uitgevoerde werk.”

Gronduitspoeling

De binnenzijde van de dam krijgt het bij een overstroming het zwaarst te verduren. Ondanks dat de dam aan de tenen en aan de buitenzijde nog niet van taludbekleding is voorzien, verwacht Pannekoek weinig schade. “Er zal geen gronduitspoeling zijn, want het kunststofdoek ligt er al”, licht de directeur toe. “Wel blijft er veel rommel uit de rivier achter de dam steken. Dat moet worden opgeruimd.”

Ronataludplaat kan door middel van het doorlussen met staalkabel aan het onderliggende doek bevestigd worden. Zo ontstaat een samengestelde blokkenmat die makkelijk kan worden verplaatst. Opdrachtgever Rijkswaterstaat achtte die extra beveiliging in de Millingse Dam niet nodig. Het plaatsen van Ronataludplaat gebeurt met een speciaal ontworpen hydraulische klem. “Hier is vijftienhonderd vierkante meter per dag gelegd”, geeft Pannekoek het gemak van het leggen aan.

De uitvinder van de nieuwe taludbekleding ziet vooral toekomst voor zijn product in de bouw van kunstwerken zoals sluizen en stuwen. “Het grote voordeel is dat Ronataludplaat ook in natte omstandigheden is te leggen. Er hoeft geen bronbemaling te worden toegepast. Dat scheelt een hoop kosten.” Ook het ontwerpgemak noemt Pannekoek als belangrijk voordeel. “Je kan in de constructie precies aangeven hoe je het wilt hebben. Bepaalde delen kunnen bijvoorbeeld extra worden verzwaard. En grasbetonblokken kunnen als pasblokken worden gebruikt.”

Begroeiing

Het aanzicht van de taludbekleding zal op den duur veranderen doordat de open structuur zich vult met slib. “Begroeiing krijgt dan een kans, zodat er een natuurlijke overgang ontstaat”, aldus de directeur. Voorlopig is het aanzicht van de taludbekleding nagenoeg verdwenen onder het water van de Waal.

Pannekoek: “Het werk had op 1 april klaar moeten zijn. Dat wordt nu iets later.” Als de constructie goed onder het water vandaan komt, voorziet hij genoeg toepassingsmogelijkheden voor zijn vinding. “Dit is pas het eerste dijkverlagingsproject”, zegt hij ambitieus.

Projectgegevens

Dijkverlaging Millingse Dam

Opdrachtgever

Rijkswaterstaat directie Oost Nederland

Aannemer

Van den Biggelaar Velddriel en August Reiners Ronataludplaat

Octrooi

Altena Weg- en Waterbouw BV ’t Harde

In licentie geproduceerd door Terborg Beton

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels