nieuws

Staal-betonnen spoorbrug op zijn plek geschoven

bouwbreed

De Boer France heeft een staal-betonnen brugdek voor de Franse Spoorwegen op zijn plaats geschoven. De constructie werd in zijn geheel op de aardenbaan gebouwd en met vijzels verplaatst over een afstand van niet minder dan honderdtien meter.

De spoorlijn van Lille naar Roubaix kruist bij Roubaix een kanaal en een regionale autoweg. De bestaande stalen bruggen zijn net honderd jaar oud en aan vervanging toe. De eenvoudigste oplossing was de nieuwe brug te bouwen naast de bestaande spoorbaan en vervolgens op zijn plaats te schuiven. Die uitdaging is aangenomen door De Boer France, zusterbedrijf van De Boer Baarn, een dochter van TBI Holdings BV. Eerst heeft De Boer de ondersteuningsconstructie met schuifbanen gebouwd. Daarop is de spoorbrug zelf uitgevoerd, op een typisch Franse manier, met stalen HE900M profielen ingestort in beton. In verhouding is zo’n constructie vrij slap. De Boer hield rekening met een doorbuiging van 500 millimeter, maar het bleek in de praktijk vijftien procent minder te zijn.

Het brugdek gleed met een tempo van zes meter per uur, voortgestuwd door twee honderdtons klem- en duwunits. Het dek was voorzien van zestien oploopsnavels, die over zestien hydraulische glijdstoelen met opleggingen van teflon gleden. Na het glijden of ‘lanceren’ werd de brug nog even afgevijzeld.

Het staal-betonnen brugdek voor de Franse Spoorwegen tijdens het schuiven.

Het relatief slappe brugdek was voorzien van zestien oploopsnavels, die hun weg vonden naar tweemaal eveneens zestien glijdstoelen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels