nieuws

Sleephopperzuigers: groot, groter, super-jumbo

bouwbreed

De sleephopperzuigers in de waterbouw worden steeds groter. Zogenoemde ‘jumbo-sleephopperzuigers’ die 20.000 kubieke meter zand of meer kunnen vervoeren, zijn allang geen uitzondering meer. En het houdt voorlopig niet op. Er zijn al super-jumbo-sleephopperzuigers en de mammoet-categorie is in aantocht.

IHC Holland en de zusterbedrijven Van der Giessen-de Noord en De Merwede binnen de holding IHC Caland zijn de makers van de meeste jumbo-sleephopperzuigers. Op dit moment varen er veertien van deze gigantische boten over de wereldzeeën. Daarvan zijn elf afkomstig van één van de drie bedrijven die onder de holding IHC Caland vallen.

De grootste, de Vasco da Gama, komt echter uit het dok van de Duitse bouwer Krupp. Het schip van het Belgische bedrijf Jan De Nul kan in één keer 33.000 kuub zand vervoeren, is 200 meter lang en 36,5 meter breed. Maar Boskalis brengt binnenkort een schip in de vaart dat net iets groter is.

Ongeveer zes jaar geleden werd de eerste jumbo-hopper te water gelaten, de Pearl River van de Belgische firma Deme. Door grote landwinningsprojecten in Singapore en Hongkong werd de bouw van dit soort schepen rendabel, vertelt woordvoerder Brouwer van IHC Holland. “De capaciteit was niet aan te slepen. Voor Hongkong was voor een vliegveld in zee 240 miljoen kuub zand nodig, het grootste project tot dan toe. Maar Singapore is ruim twee keer zo groot. Daar is een tekort aan land. De overheid wil daarom een aantal eilanden met elkaar verbinden. Daarvoor is 600 miljoen kuub zand nodig.”

Heen en weer

“Het gebied waar het zand uitgebaggerd moet worden, ligt 80 tot 100 mijl verder op zee. Met grote schepen hoef je veel minder heen en weer te varen. De Pearl River was met haar inhoud van 17.000 kuub voor de toenmalige begrippen groot. Tot dan hadden de hoppers een maximale capaciteit van 11.000 à 12.000 kuub.” Dankzij deze grote schepen werden de kosten per kubieke meter opgespoten zand lager. De prijs daalde en volgens een aloud economisch principe werd de vraag groter.

Een jumbo-hopper kost minstens 200 miljoen gulden, vertelt kapitein E. Leutscher van de Amsterdam, een hopper van Ballast Nedam met een inhoud van 18.000 kuub. “Dat is een enorme investering die je alleen maar doet als je weet dat je die kunt terugverdienen. Bij Van der Giessen-de Noord wordt een tweede jumbo-hopperzuiger gebouwd, de Rotterdam. Die is in juni klaar en heeft de komende vijf jaar al werk.”

Het steeds groter worden van de schepen heeft veel te maken met het voortschrijden der techniek, stelt Safety Manager Total Quality J. Snijders van Ballast Nedam Baggeren. “Technisch was het tien, twintig jaar geleden niet mogelijk zulke grote hoppers te ontwikkelen. Met behulp van de informatietechnologie (IT) en andere verfijnde apparatuur is het technisch mogelijk geworden om de jumbo-hoppers te realiseren.

De IT maakt het tevens mogelijk om aan de hoge eisen welke gesteld worden aan het productieproces te voldoen.

Het zijn de IT en de markt die dit soort ontwikkelingen mogelijk maken. En de vraag blijft voorlopig nog groot. Alleen al voor de kust van Singapore kunnen de Nederlandse baggerbedrijven nog jaren vooruit. “Zolang we een wereldbevolking hebben die groeit, is er behoefte aan ruimte. Als het economisch goed blijft gaan, zie ik de ontwikkeling van de jumbo-hoppers niet zo snel stoppen”, aldus Snijders.

Vergroten

E. Zijlstra, bedrijfsleider Nederland bij Boskalis te Rotterdam, laat dezelfde soort geluiden horen: “We laten ons schip de WD Fairway vergroten. Nu is de capaciteit 23.000 kuub. Dat wordt meer dan 33.000 kuub. Nu al is een categorie van super-jumbo-sleephopperzuigers aan het ontstaan. En het is niet ondenkbaar dat er ook een mammoet-categorie komt. Want de behoefte aan land wordt steeds groter, ook in Nederland. Een stuk land in zee wordt goedkoper dan in het binnenland.”

Brouwer denkt er hetzelfde over. “Persoonlijk denk ik dat in de wereld behoefte blijft bestaan aan grootschalige landwinningsprojecten. Mits het economisch goed blijft gaan, zal de omvang van de hopperzuigers zal nog wel blijven groeien. Waar ligt de grens? Bij 50.000 kuub? Ik weet het niet. Technisch is er niet direct een limiet.”

Bij Van der Giessen-de Noord is de jumbo-hopperzuiger Rotterdam in aanbouw.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels