nieuws

Motor drijft warmtewiel direct aan en verbruikt vijfde minder energie

bouwbreed

De motor werkt bij een laag toerental en drijft de warmtewisselaar direct en zonder versnelling aan. Met deze kenmerken, stelt Emotron uit Helsingborg, is het aandrijfsysteem EMS-VVX uniek.

Dat systeem bestaat uit een motor en een elektronische besturing. Het is speciaal ontwikkeld voor roterende warmtewisselaars. De fabrikant levert vier groottes voor wisselaarrotors tot een diameter van 5,5 meter. De besturing is voorgeprogrammeerd en functioneert zonder af- of instelling.

Roterende warmtewisselaars winnen energie terug uit ventilatielucht van gebouwen. Het product uit de wisselaars draagt in belangrijke mate bij aan de ruimteverwarming. De aandrijving voor het roterende wiel vormt het belangrijkste onderdeel van het terugaggregaat. Het Zweedse Emotron levert daarvoor al enige tijd systemen van het type EMS-VVX. De meest recente variant maakt gebruik van geschakelde reluctantie ofwel SR-motoren, dus zonder koolborstels en permanente magneten. Alleen in de stator zit een wikkeling. Sensors bepalen de positie van de rotor die met behulp van een elektronische besturing beweegt. Dat gebeurt onder invloed van wisselstroom die door middel van elektronica het karakter van draaistroom krijgt. SR-motoren leveren bij een lage snelheid een hoge torsie. De werking komt in grote lijnen overeen met die van de stappenmotor.

Actieve statorpolen trekken de dichtsbijzijnde rotorpolen aan. Als de polen voldoende zijn aangetrokken verschuift de stroom naar de volgende fase. De SR-motor verschilt op details van de stappenmotor. Emotron rekent voor dat de vernieuwde aandrijving zo’n 20 procent minder energie verbruikt. Het Duitse Industrie Forum Design Hannover bedacht het systeem met een onderscheiding.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels