nieuws

Indianen creëerden traditie in staalbouw

bouwbreed

De bouwsector in de stad New York beleeft momenteel hoogconjunctuur. Ondernemers komen arbeiders tekort en dat betekent traditiegetrouw de terugkeer van de Canadese Mohawk Indianen.

De kinderen en kleinkinderen van de bouwers van onder anddere het Empire State Building en de George Washingtonbrug werken nu aan het nieuwe hoofdkwartier van Ernst & Young, het gebouw van AOL Time Warner of aan de uitbreiding van het John F. Kennedy vliegveld.

Zeshonderdvijftig kilometer leggen de Mohawks elk weekeinde af tussen hun reservaat aan de St. Lawrencerivier bij Montreal en New York. Hun reis gaat langs de Canadian Pacificspoorbrug over de St. Lawrence. Die werd in 1886 gebouwd en maakt deel uit van de spoorlijn die deels door het Mohawkreservaat gaat. Daarom mochten de Mohawks meewerken aan de spoorlijn en aan de brug. Zij ontwikkelden zich als gedisciplineerde staalwerkers en toen de brug af was, zochten zij elders werk. Zij trokken naar New York, naar Detroit en naar elke stad in het noorden van de VS waar staalconstructies werden opgericht. In de zestiger en zeventiger jaren was er zoveel werk dat de mannen hun gezinnen naar New York haalden.

De ‘Indianen van Brooklyn’ waren gevraagd in de bouw. Met de recessie van de tachtiger jaren trokken zij weg. Maar nu zijn zij er weer. “Wij kennen dit werk, wij zijn trots op onze prestaties en wij verdienen er goed geld aan”, aldus Joe Horn wiens vader meewerkte aan de George Washingtonbrug. De Mohawks verdienen 33 dollar (81,50 gulden) per uur. Een uitstekend uurloon, zeker voor Canadese begrippen.

“Ze werken hard, zijn gedisciplineerd en maken nooit problemen. Dat maakt hen zo welkom op alle staalcontructies”, aldus aannemer Furlough in New York. Hij heeft 65 Mohawks onder contract voor de bouw van het nieuwe hoofdkantoor van Ernst & Young.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels