nieuws

Glasvezelsensor meet belading vrachtwagen

bouwbreed

Daimler-Chrysler wil met behulp van sensoren de mechanische belastingen meten die ladingen veroorzaken. Het systeem stelt vast of de maximale belading wordt overschreden en of de belastingen gelijk zijn verdeeld.

De sensoren meten ook vervorming van het chassis en opbouw door een al dan niet te zware belading. De metingen gebeuren met behulp van Bragg-raster sensoren. Die zijn ondergebracht in de kern van glasvezeldraden. Zulke draden verzamelen meetwaarden op plaatsen waar gewone meetvoorzieningen niet bij kunnen. Het systeem bestuurt over een enkele draad enkele honderden sensoren. Deze constructie vervangt de tot nog toe gebruikte elektrische rekstrookjes. De minimale bekabeling vermindert de onderzoekskosten.

De bevindingen zijn betrouwbaarder omdat de sensoren uitermate nauwkeurig zijn te kalibreren en niet lijden onder elektromagnetische straling. Zij registreren veranderingen tot in het micrometerbereik. De metingen worden op basis van de golflengte gecodeerd en ondervinden zo geen invloed van optische dempingen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels