nieuws

Freeport lobbyt voor uitverkoopcentra

bouwbreed

De Britse ontwikkelaar van factory outlet centres (foc’s) Freeport wil fors uitbreiden op het Europese vasteland. Freeport investeert 750 miljoen gulden in een groot winkelcentrum bij Lissabon, bouwt ook een centrum bij Wenen en heeft terreinen aangekocht in de Duitse Elzas en bij de grens tussen de Tsjechische Republiek en Oostenrijk. Komend najaar opent Freeport ook een uitverkoopcentrum in Gothenburg. De Europese ontwikkelingen worden gecoördineerd vanuit Brussel.

Freeport opende in 1987 het eerste uitverkoopcentrum in Hornsea aan de Noordzeekust bij Hull. Het concept van winkeltjes met goedkope merkkleding was overgewaaid uit de Verenigde Staten. Het eerste centrum was nog vrij eenvoudig opgezet met kleine houten gebouwtjes in een plantsoenachtig landschap. Latere centra zijn veel luxer van opzet en hebben vooral meer ruimte voor recreatie, met onder meer ‘food-courts’, grote ruimtes waar bekende ketens als McDonalds, Burger King en Starbuck’s bij elkaar zitten, naast kinderspeeltuinen en tegenwoordig ook vaak een bioscoop. Freeport heeft nu zes centra verspreid over Groot-Brittannië en is daarmee de tweede in het land na BAA McArthur Glen, dat ook het foc in Roermond bouwt.

Politieke strijd

Freeport wil nu, net als de Britse concurrent, snel uitbreiden op het Europese vasteland. Dit najaar opent een 17.000 vierkante meter groot winkel- en recreatiecentrum bij Gothenburg, waarvan de bouw in december is begonnen. Bij Lissabon is het voorbereidende werk gestart voor het grootste centrum. Hier komt in totaal 93.000 vierkante meter ruimte voor detailhandel en ‘leisure’. De opening is gepland voor de zomer van 2003. Daarnaast heeft Freeport net een stuk grond van 17 hectare weten te verwerven in Roppenheim aan de Frans-Duitse grens. In de directe omgeving liggen Straatsburg in Frankrijk en Baden-Baden in Duitsland. Aan de Tsjechische kant van de grens met Oostenrijk bij Excalibur is 8.5 hectare aangekocht voor een duty-free winkelcentrum. Op dezelfde locatie zijn al een casino en een hotel gebouwd. Over locaties in andere landen wordt onderhandeld, aldus algemeen directeur S. Collidge bij de presentatie van de jaarcijfers. Hij meldde daarbij een winststijging van 41 procent en een omzetstijging van 32 procent over het jaar 2000.

Het verwerven van een stuk grond is echter geen garantie voor de bouw van een uitverkoopcentrum, zo leert de ervaring. BAA McArthurGlen wilde op het Europese vasteland oorspronkelijk zo’n twintig vestigingen realiseren, maar het krijgen van een bouwvergunning en het verder overtuigen van de autoriteiten én de concurrentie blijkt overal in Europa een harde dobber. “Niemand ziet de economische waarde van onze projecten voor de regio, het wordt overal en altijd een gigantische politieke strijd”, stelde algemeen directeur J.W. Kaempfer van de Brits-Amerikaanse combinatie al eens.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels