nieuws

Centrale en decentrale serviceverlening via net

bouwbreed

Hoe kun je informatie- en communicatietechnologie inzetten voor een multinationaal opererend bedrijf? Rationeel gezien zijn er tal van mogelijkheden om efficiënter te werken, zowel intern tussen collega’s als extern op klanten gerichte communicatie. Denk aan e-mail en natuurlijk websites waarop elk land of elke vestiging zich in principe kan presenteren. Als je dat echter niet centraal aanstuurt, kunnen er grote verschillen ontstaan in de uitstraling van je onderneming; het ene land vult het nu eenmaal anders in dan het andere.

Bij Hunter Douglas is dit jaar een flinke slag gemaakt in het tegelijkertijd centraliseren als decentraliseren van de serviceverlening via het internet. De productgroep Luxalon systeemplafonds had tot voor kort niet meer dan een brochuretekst op het web. Deze groep werd als eerste aangepakt: het webontwerpbureau Tam Tam in Delft kreeg de opdracht er een Europese opzet voor te maken, op zo’n manier dat de lokale vestigingen zelf een belangrijk deel van het onderhoud zouden kunnen uitvoeren. Dit alles binnen de centraal bepaalde vormgeving van de website, zodat er één visuele uitstraling naar buiten ontstaat.

Doelstelling was een website waar architecten projectreferenties kunnen vinden waar Luxalon plafonds zijn toegepast, later aan te vullen met de andere Luxalon-producten externe zonweringen en gevelbekledingsproducten.

Maar ook het downloaden van CAD-tekeningen voor deze toepassingen, die zo in het ontwerp van de architect kunnen worden geïmporteerd. Aanvankelijk is een Engelstalige site gebouwd, die begin dit jaar werd opgeleverd. Je kunt al wel doorklikken naar de verschillende landen, maar meer dan adresgegevens van een Bulgaars kantoor is er nog niet te vinden op dat niveau. En de landen buiten Europa zijn wel opgenomen in de menustructuur, maar nog geheel ‘leeg’. Het lijkt erop dat we hier te maken hebben met een website die klaar is voor de toekomst, maar nu nog weinig om het lijf heeft. In feite is het nu niet veel meer dan een brochure.

Eenvoudig

Maar eens informeren bij de betrokkenen hoe dat komt. Cees van der Spek, productmanager Luxalon voor West-Europa is het nauwst betrokken bij dit project: “We zijn sinds februari druk bezig met training van de collega’s uit de 24 landen waar Luxalon vestigingen heeft. Elk land stuurt één vrouw of man die met tekstverwerker Word of het rekenbladprogramma Excel kan omgaan. Meer kennis is niet nodig om het content management-systeem te bedienen dat Tam Tam voor ons ontwikkelde. Dat was namelijk ons uitgangspunt: het onderhoud moest eenvoudig te bedienen zijn.” Vervolgens hebben de getrainden een maand om hun lokale deel van de site aan te passen in de eigen taal. De menubalk een de foto’s en plaatjes worden centraal in Rotterdam aangepast, maar de toelichtende teksten kunnen de lokale content managers zelf ‘uploaden’, zoals het publiceren in internet-lingo heet. Vandaar dat alles nu nog in het Engels is; alleen de Nederlandse sub-site is al vertaald, maar nog in aanbouw, waarschuwt de openingspagina.

“Halverwege april moet iedereen klaar zijn”, belooft Van der Spek, die zeer tevreden is over de nieuwe opzet. Om te zorgen dat je direct het effect van je werk als content manager kunt zien, hangen aan alle pagina’s verborgen tellers; elk land krijgt maandelijks overzicht van het aantal bezoeksessies en welke onderdelen vervolgens werden bekeken.

Continent

“Het content management-systeem dat we bouwden is in feite een grote product-catalogus”, licht Peter Burggraaff toe. Hij is partner bij Tam Tam en begeleidde het project. “Elk land kan zo alleen die producten presenteren die ze ook op de lokale markt aanbieden, en daar de referentie-projecten bij zetten. Onze doelstelling voor het ontwerp was dat alle informatie met een paar muisklikken bereikbaar moet zijn. Dat bereiken we door de bezoeker aan het begin te laten kiezen voor het continent en land waar hij informatie over wil.”

Ervan uitgaande dat de bezoekende architect informatie wil over zijn eigen land zijn dit soort gegevens overigens ook automatisch te genereren uit het IP-nummer, wat weer twee muisklikken voordeel zou opleveren.

Zo gauw het aan de inhoudelijke kant op orde is, gaat Hunter Douglas proberen tienduizenden architecten te bereiken via tijdschriftpublicaties en gerichte brieven. En later zullen er nog functies worden toegevoegd zoals het interactief ontwerpen van plafonds. Uiteindelijk hoopt Van der Spek dat ook de andere werelddelen aanhaken op dit concept.

Website; www.luxalon.com

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels